דלג לתפריט ראשי(מקש קיצור 1) דלג לתוכן(מקש קיצור 2) דלג לתפריט תחתון(מקש קיצור 3)דלג למפת אתר (מקש קיצור 4)
אמא אבא ושני תינוקות חבוקים

מושבי הבטיחות מצילים חיים

כיצד בוחרים מושב בטיחות אמין וטוב לתינוק שלכם? מושב הבטיחות לילדכם הוא החיבוק שלכם ברכב בזמן נסיעה.

רבות דובר ונכתב על יעילותם ואיכותם של מושבי הבטיחות.

אין ספק שהנושא של בטיחות בדרכים מעסיק את הציבור ואת השלטונות בכול מדינות המערב כולל בארצנו. שנים של מאמצים הביאו לירידה משמעותית בכמות הנפגעים וכן נרשמה ירידה בחומרת הפציעות שנגרמו בתאונות הדרכים. ארה"ב מובילה בהשקעה במחקר בכדי ללמוד כיצד ניתן להוריד עוד ועוד את כמות הנפגעים בדרכים וכיצד לשפר את כלי הרכב בכדי להביא למצב של בטיחות רבה יותר הן לנוסעי הרכב והן לנפגעים ממנו במקרה של תאונה. מדינות האיחוד האירופאי עוסקות במחקר ובהדרכת הציבור בתוכניות לאומיות ורב לאומיות, כאשר המסקנה ברורה: בכדי לקדם את נושא הבטיחות בדרכים יש לעסוק בזה בשני מישורים בעת ובעונה אחת: חינוך ואכיפה. השילוב בין שתי פעולות אלה הוא שילוב מנצח שמביא להקטנת מספר התאונות ובמקרי תאונה, להפחית את חומרת הפגיעה.
בארץ, מרכז ארגון "בטרם" את כול הממצאים והמחקרים ועוסק בצד החינוכי של הבעיה: בהדרכה ובהכוונה להורים ולגוף המחוקק בנושא בטיחות ילדים בכלל, ובנושאי בטיחות ילדים כנוסעים ברכב מנועי בפרט.
בכול המחקרים שנערכו בעולם הוכח ללא ספק: מושבי בטיחות חגורים כהלכה מצילים חיים. בתאונות קשות במיוחד מושב בטיחות מוריד את רמת הפציעות בצורה משמעותית. הבעיה כיום היא יותר של חינוך הציבור לשימוש באמצעי הגנה: חגורות הבטיחות למבוגרים ומושבי בטיחות ובוסטרים לילדים.

 

במחקר שנערך לפני מספר שנים בבית החולים לילדים בפילדלפיה שבארה"ב, בראשות פרופסור פלורה וינסטון ובמימון של חברת הביטוח   State Farm  נרשמו ממצאים מדהימים. המחקר שארך כשנתיים ובדק 24,088 אלף תאונות בהם היו מעורבים 25,777 ילדים ותינוקות מגיל שנה עד גיל 4. בסך הכול נהרגו או נפצעו קשה 43 ילדים שהם 0.17% בלבד. מחקרים אחרים שנעשו באוסטרליה וניו-זילנד אישרו את הממצאים הללו. אלו הוכחות חד משמעיות: מושבי בטיחות מצילים חיים.

 

מחקר שנעשה בשבדיה ע"י חברת וולבו בשנת 2000 מצא שהשימוש בבוסטרים מקטין לחמישית את כמות הפציעות בתאונות דרכים, ועוצמת הפציעה ליושבים בבוסטרים ירדה ב- 50% !! מחקרים שנעשו במשך השנים בארה"ב ובקנדה מגיעים למסקנות דומות.

 

השימוש בחגורות בטיחות ברכב ובמושבי בטיחות לילדים עדיין לא חדר מספיק לתודעה בעולם המודרני. בארץ השימוש ברצועות בטיחות ברכב הוא כ- 80% ובמושב האחורי הרבה פחות. בגרמניה ובאנגליה, "שיאני" אירופה, השימוש בחגורות בטיחות במושב הקדמי מגיע ל- 93% עד 95% ול- 75% במושב האחורי, לעומתם, בפורטוגל השימוש הוא 45% במושב קדמי ו- 10% מאחור. בארה"ב חישבו את עלות החיסכון בשימוש והגיעו למסקנה שהעלאת אחוז השימוש של חגורות בטיחות ומושבי בטיחות לילדים באחוז אחד בלבד, מקטין את כמות הנפגעים השנתית באלף נפגעים – אלף איש פחות שנהרגים או נפצעים קשה בשנה. הנזק הלאומי לארה"ב מתאונות דרכים בעשרים השנים האחרונות עולה בהרבה על העלות של כול המלחמות שניהלה ארה"ב באותה תקופה.

וכמה מילים על מושבי הבטיחות.

התקן האירופאי   ECE R44  עובר כעת כתיבה מחדש. מוסדות באיחוד האירופאי החליטו להקים כוח משימה לשם כך והקציבו לעבודה זו מיליוני יורו. התקן החדש יכיל בתוכו גם חידושים רבים וגם שדרוג המצב הקיים בכדי לשפר את התקן משמעותית ולהגדיל עוד את הבטיחות של נוסעי הרכב הצעירים שלנו.

הבדיקות הדינמיות (מבחני ריסוק) שנערכים למושבי הבטיחות בהתאם לתקנים המקובלים באירופה, ואשר אומצו בארץ כתקן ישראלי מחייב (תקן 1107) מכסים כיום לפי המחקרים השונים 93% מתאונות הדרכים. מבחנים דינמיים שנערכים על ידי ארגוני צרכנים שונים באירופה ובארה"ב בודקים פרמטרים שאינם נבדקים בהתאם לתקן (למשל: תאונות צדדיות) ואת הבדיקות הדינמיות הם עורכים במהירות גבוהה יותר בכדי לקבל אפקט ייחודי ולנסות ולכסות עוד מצבים שהתקן האירופאי הנוכחי לא מכיל. לא כול מושבי הבטיחות הנמצאים בשוק עומדים במבחנים אלה של ארגוני הצרכנים בהצלחה. כול מושבי הבטיחות שנמכרים בשילב עברו בהצלחה את המבחנים של Stiftung Warentest  הגרמני, המוביל את הבדיקות הללו באירופה בשם כול ארגוני הצרכנים המובילים באירופה. (בעיקר בגרמניה, אנגליה, צרפת, הולנד, בלגיה, אוסטריה, שוויץ, ספרד וסקנדינביה.)

שילב מודעת מאוד לנושא הבטיחות של תינוקות וילדים צעירים, ומקדישה אמצעים מיוחדים בכדי להביא לצרכן הישראלי מושבי בטיחות שעמדו בבדיקות שהן "מעל לתקן".

מחבר: שלומי טל
המידע באדיבות שילב

תינוק מחייך בתוך מושב בטיחות
{**}