דלג לתפריט ראשי(מקש קיצור 1) דלג לתוכן(מקש קיצור 2) דלג לתפריט תחתון(מקש קיצור 3)דלג למפת אתר (מקש קיצור 4)
אישה בהריון

השמנה והשינויים בגוף

"לאכול בשביל שניים" – מיתוס ישן. מחקרים מראים שעליה מוגזמת במשקל קשורה לסיבוכים רבים כמו סכרת הריון, יתר לחץ דם ורעלת הריון, מומים מולדים וניתוח קיסרי. מאידך, נשים שלא עולות בצורה מספקת במשקלן בזמן ההיריון, עלולות לפגוע בגדילת העובר וחשופות יותר לסיכון של לידת פגים.

עליה מומלצת במשקל

התוספת הקלורית המומלצת היא בממוצע 300 קק"ל ליום החל מהשליש השני להריון. כמות זו שוות ערך לכוס מיץ גדולה ו-100 גר' גלידת שמנת כך שבסך הכול התוספת היומית אינה גדולה.
לכן רצוי להיות במעקב הריון בטיפת חלב/אחות קופת החולים/דיאטנית/רופא מטפל על מנת שתוכלי לנהל בקרה על קצב העלייה במשקל במהלך חודשי ההריון.
קצב העלייה במשקל משתנה מהרה להרה ותלוי בגורמים רבים כגון משקלך וגובהך טרם ההריון, אם התחלת אותו במשקל תקין, תאבון ועוד. 

מהי אם כן העלייה המומלצת במשקל בזמן ההיריון ?

תוספת המשקל המומלצת בזמן היריון היא בין 8-9 ק"ג ל- 12-15 ק"ג בממוצע. לשם כך יש להוסיף לתפריט היומי לא יותר מ- 300 קק"ל, עלינו לציין כי נשים בעלות עודף או תת משקל חריגים, צריכות להוסיף למשקלן פחות או יותר מהמומלץ, בהתאם למצב, לשם כך יש להתייעץ עם דיאטנ/ית.

  • בשליש הראשון- מומלץ שתוספת המשקל תהיה 1-1.5 ק"ג בחודש, אם כי יש שמאבדות משקל במהלך שליש זה בעקבות בחילות והקאות.
  • בשליש השני- עלייה ממוצעת של 1.5 ק"ג בחודש.
  • בשליש השלישי- עלייה ממוצעת של 2 ק"ג בחודש.

שינויים בגוף

לבנות המזל כבר פסקו מן הסתם ההקאות והבחילות. השליש הראשון כבר מאחור, העובר כבר התהווה ברחם ומעתה ילך ויגדל. ומה הם השינויים בגוף בשבוע זה ?

  • דליות ובצקות עלולות להתחיל להופיע כבר בשלב זה. על מנת להקל על התופעה מומלץ לא להרבות בהליכה ובעמידה ממושכת ולהקפיד על מנוחה עם רגליים מורמות, ככל הניתן.
  • התכווצויות שרירים ברגליים – אלו עלולים לתקוף בייחוד בשעות הלילה. מומלץ למתוח את השריר על מנת לשחררו.
  • כאבי גב תחתון ובטן תחתונה – על מנת להקל על הכאבים כדאי להקפיד על תנועות נכונות, הימנעות מסחיבת משאות כבדים ולהתחיל להתעמל.
  • עצירויות – ניתן להקל על התופעה על ידי תזונה נכונה שימת דגש על מזון עתיר סיבים. שזיפים (מיץ או הפרי) הם גם מתכון בטוח להקלה על התופעה.
  • בשלב זה של ההיריון סביר להניח כי בגדייך הרגילים כבר לא יתאימו יותר. זה הזמן להתחיל לקנות בגדי היריון או לשאול כאלה מחברותייך. 

מעוניינת במידע נוסף על שבוע 17 להריון ? ניתן לקבל פרטים נוספים על שבועות ההריון השונים במאמרי האתר.

בטן היריונית ולצידה ירקות
{**}