דלג לתפריט ראשי(מקש קיצור 1) דלג לתוכן(מקש קיצור 2) דלג לתפריט תחתון(מקש קיצור 3) דלג למפת אתר (מקש קיצור 4)
אישה בהריון

שבועות הריון: שבוע 20 להריון - מה קורה לך ולעובר?

כאן תמצאי מידע על התפתחות העובר שלך ועל כל מה שעובר עליך בשבוע 20 להריון וגם טיפים לתזונה בהריון

מה עובר עליך?

רחמך מגיע כעת לגובה הטבור, והפס האנכי בין הטבור למפשעה נעשה מודגש מאוד. אל דאגה– ברוב המקרים פס זה נעלם לאחר הלידה.

באשר למשקל:
בהיריון אי אפשר ולא צריך להיות שדופה ורזה מדי. לשם חיזוק הגוף תצטרכי לאכול היטב, בלי ייסורי מצפון על קילוגרמים שאולי תתקשי להוריד אחר כך. בנוסף, כמובן, החזה שלך גדל, ירכייך מתרחבות, ועשויי להיווצר "ריפוד" בזרועותייך. גם הפנים עשויים להתעגל יותר.

עם זאת, לזלילה בלי הפסקה יהיה מחיר לאחר הלידה. לכן, מי שהשכילה לאכול בצורה נבונה במהלך ההיריון תזכה גם לבריאות טובה לה ולעובר וגם להרזייה מהירה בבוא העת, לאחר בוא התינוק לאוויר העולם.

כמה מומלץ להעלות במשקל בזמן ההיריון?

בסך הכול בתקופת ההיריון מומלץ להעלות שמונה עד תשעה קילוגרמים, או 12 עד 15 קילוגרמים, בהתאם למבנה שלך. לצורך זה יש להגדיל את צריכת הקלוריות היומית ב-300 קלוריות לכל היותר. נשים שמנות או רזות מדי יצטרכו להעלות פחות מהמומלץ, או יותר מהמומלץ, בהתאמה (עדיף להיוועץ בדיאטנית).

  • בשליש הראשון של ההיריון מומלץ שתוספת המשקל תהיה 1-1.5 ק"ג בחודש (יש נשים הרות שדווקא מרזות בשליש הראשון, בגלל הקאות).
  • בשליש השני של ההיריון מומלצת עלייה ממוצעת של 1.5 ק"ג בחודש.
  • בשליש השלישי של ההיריון מומלצת עלייה ממוצעת של 2 ק"ג בחודש.

מה קורה לעובר?

העובר שלך כבר עבר את מחצית הדרך בתהליך ההתפתחות. כעת אורכו מגיע ל-25 ס"מ ומשקלו כ-300 גרם.  ניתן לראות כי על עורו של העובר צמחה פלומה עדינה המכונה לאנוּגו. נוסף לפלומה זו נוצרת על עורו של העובר גם שכבת ורניקס, זהו היא שכבה לבנה ושומנית המופרשת מבלוטות החלב שלו. שכבת הורניקס מגינה על עורו העדין של העובר בפני הסביבה הנוזלית בה הוא נמצא, ומסייעת לו בהמשך לעבור בתעלת הלידה.

תזונה מומלצת עבורך בשבוע זה

רצוי מאוד למלא את תזונתך במזון בריא המכיל את הרכיבים הנחוצים לך לצורך התפתחות תקינה של העובר. ההיריון הוא תהליך בנייה ויצירה מחדש, הדורש אנרגיה רבה. אנרגיה נוצרת מכלל רכיבי התזונה שאת צורכת: פחמימות, חלבונים ושומנים . הקפדה על תזונה נכונה בהריון תגביר את הסיכוי להתפתחות תקינה של ההריון. פחמימות יספקו 4 קק"ל ל-1 גרם, חלבונים יספקו 4 קק"ל ל-1 גרם, שומן יספק 9 קק"ל ל-1 גרם. בשליש השני, בו את נמצאת כעת, כבר מגיעה לך תוספת של 300 קק"ל לתפריט היומי שלך. חשוב לא "לבזבז" את התוספת הזאת על קלוריות "ריקות" ומזונות שאינם בריאים, אלא לנסות ולענות על הצריכה המוגברת של הסידן החלבון והברזל בגופך.

מה כדאי לאכול בשלבים אלו?

בשלב זה של ההריון רצוי מאוד לצרוך מגוון רחב של ירקות, אשר יעשירו את תזונתך בויטמינים ומינראלים, וללא השקעה קלורית. נוסף על כך רצוי לצרוך חלבוני בשר רזה, על מנת להכניס לגוף כמות גדולה של חלבון ללא הרבה שומן וכולסטרול. ולבסוף, רצוי לצרוך מוצרי חלב רזים אשר יספקו חלבון איכותי וסידן.

אם תתנהלי בצורה נכונה עם תקציב הקלוריות שלך, יישאר לך עודף שתוכלו לנצל לטובת משהו מתוק.

מה ניתן ליטול בשלב זה של ההריון?

במידה ותפריטך אינו מגיע לקצובה המומלצת של רכיבים לאישה הרה ניתן לשלב בשלב זה של ההריון מולטי ויטמין מיוחד לאישה הרה. זה הוא תוסף תזונה המכיל מגוון של ויטמינים ומינראלים החיוניים להיריון, במינונים המומלצים לנשים הרות. תוסף תזונה זה מסייע להשלמת התזונה שלך בכמות לה זקוק העובר המתפתח בבטנך.

מה המינון המומלץ לנשים הרות?

לנשים הרות מומלץ ואף חשוב לצרוך מינון מתאים ובטוח של ויטמינים ומינרלים על פי קצובה היומית המומלצת. חומצה פולית במינון של לפחות 400 מק"ג, ויטמין A כבטא קרוטן, ויטמין D, ברזל, סידן, B12 ויוד.תוספים אלו מומלץ ליטול עם הארוחה.

איור של עובר בשבוע 20