דלג לתפריט ראשי(מקש קיצור 1) דלג לתוכן(מקש קיצור 2) דלג לתפריט תחתון(מקש קיצור 3) דלג למפת אתר (מקש קיצור 4)
אישה בהריון

שבועות הריון: שבוע 11 להריון - מה קורה לך ולעובר?

בדיקת השקיפות העורפית שתעשי תאפשר לך להציץ בעוברך, אשר מתחיל להיראות כמו בן אנוש... כאן תמצאי מידע על התפתחות העובר שלך, על כל מה שעובר עליך בשבוע 11 להריון וגם טיפים לתזונה בהריון

מה עובר עליך?

בדיקת השקיפות העורפית שתעשי תאפשר לך להציץ בעוברך, אשר מתחיל להיראות כמו בן אנוש. בתקופה זו חשוב מאוד להבין אילו חומרים מזיקים עלייך להוציא מהתפריט התזונתי שלך, על מנת למנוע נזק לעוברך. חשוב לדעת כי האלכוהול הוא אחד החומרים המזיקים, ויש להימנע ממנו במהלך ההריון.

בשלב זה את מתקדמת לקראת סופו של השליש הראשון של הריונך. אמנם כלפי חוץ עדיין לא מבחינים בהריון, אך יתכן שאת כבר חשה בהתרחבות האגן, אשר מתבטאת בכאב או בחוסר נוחות באיזור המפשעה.

בשלב זה רצוי לבצע בדיקת שקיפות עורפית, אשר נהוג לבצע החל משבוע הריון זה.

 

מה חשוב לדעת?

טרטוגנים – חומרים אשר אסורים לצריכה בתקופת ההיריון

עם תחילת ההריון נאלצת להמנע מצריכת אלכוהול, קפה וסיגריות, ולכן את בעיצומו של תהליך גמילה מקוצר, אשר ללא ההריון היה לוקח זמן רב. חלק מהחומרים אשר יצאו מהתפריט נמנים עם הטרטוגנים. טרטוגנים הם חומרים העלולים להזיק לעובר, ולגרום למומים בעת התפתחותו. מומים אלו העשוים להיגרם לעובר עקב צריכת חומרים טרטוגנים מוגדרים כמומים על רקע סביבתי, אשר מהווים 10% מכלל מקרי המומים אצל עוברים.

חומרים וגורמים טרטוגנים:

• גורמים זיהומיים – בין הגורמים הזיהומיים נכללות מחלות זיהומיות בהיריון, טפילים

  ווירוסים. קיימים חיידקים אחרים אשר אינם נמנים עם טרטוגנים קלאסיים, אלא הם

  עשויים להדביק את העובר רק לאחר תהליך דלקתי בגוף האם, ולגרום לזיהומים.

• גורמים תזונתיים – אחד הגורמים התזונתיים העשויים לגרום למומים בעובר הוא מצב

  של עודף בוויטמין A (עשוי להיגרם מחומרים לטיפול באקנה). כל חומר העשוי לגרום

  למחסור בחומצה פולית בעייתי ועשוי לפגוע בהתפתחות העובר.

• אלכוהול נחשב בין החומרים הטרטוגנים המסוכנים לעובר.

• טרטוגנים כימיים – בין הטרטוגנים הכימיים נוכל למצוא מתכות כבדות, רעלים שונים

 (CO, CN-) ומגוון רחב של תרופות.

• טרטוגנים מכניים – בין הטרטוגנים המכניים נמנה מצב של מיעוט מי שפיר. מצב זה יוצר

  לחץ על העובר, ועשוי לגרום למומים שונים.

• גורמים פיסיקליים – בין הטרטוגנים הפיסיקליים העשויים לגרום למומים בעובר ניתן

  למצוא היפוקסיה (בעיה באספקת חמצן לעובר), חשיפה לחום גבוה, קרינה ועוד.

• גורמים אימונולוגיים – בין הגורמים האימונולוגיים קיים מצב בו קיימת אי התאמה של

  חלבון Rh בין דם האם לדם העובר. מצב נוסף של חוסר התאמה הוא חוסר התאמה בין

  סוג הדם של האם לסוג הדם של העובר.

• גורמים אימהיים – קיימים גם גורמים אימהיים העשויים לגרום לנזק לעובר, ביניהם

  מחלות של האם מהתקופה שלפני ההריון כמו פנילקטונוריה (PKU) או סוכרת. במקרה

  של סוכרת חשוב שהאם תקפיד על תזונה מאוזנת במהלך ההיריון.

 

בכל מקרה של שאלה או אי ודאות רצוי להתקשר למרכזים הטרטולוגיים בבתי החולים להתייעצות:

• מרכז טרטולוגי - בית החולים בלינסון – 03-9376911

• מרכז טרטולוגי - בית החולים אסף הרופא –  08-9779309

• מרכז טרטולוגי - בית החולים הדסה – 02-6243669  

• קישור למרכז הטרטולוגי של משרד הבריאות:

 http://www.health.gov.il/Subjects/pregnancy/health_centers/Pages/Tartology.aspx

 

מה קורה לעובר?

העובר נכנס כעת לתקופה של גדילה מהירה, הוא מתפתח ומתחיל להיראות אנושי. משקלו כעת 12-7 גרם ואורכו כ-4 ס"מ.

תזונה מומלצת עבורך בשבוע זה

מה כדאי לאכול:
יותר ארוחות, פחות מזון, וגם לימון

חלק גדול מכלל הנשים ההרות סובלות מבחילות בוקר בשליש הראשון של ההריון. בחילות הבוקר אולי נראות כמו מועקה עבורך, אבל מתברר שזו עובדה חיובית, המעידה על התפתחות תקינה של מהלך ההריון.

ישנן כמה תיאוריות המנסות להסביר את הסיבה לבחילות, אך נראה שהן קשורות בעיקר לעלייה בהורמוני ההיריון בשליש הראשון, יחד עם הירידה ברמות הסוכר בדם, ועם גדילת השיליה בתקופה הזו. מסתבר כי עצם העובדה שאין לך תאבון בגלל הבחילות גורמת לגופך לבצע הפניה טובה יותר של רכיבי התזונה אל עבר השיליה.

אז איך תוכלי לאכול ולהרגיש טוב? עקבי אחר ההמלצות הבאות:

  • הקטיני את נפח המזון בארוחה –  ראשית עלייך להוריד את נפח הארוחות על ידי אכילת מזונות יבשים בעלי נפח קטן, דוגמת קרקרים ולחם קלוי. נוסף על כך הקפידי על הפרדה בין שתיה לאוכל.
  • הקפידי על מספר ארוחות ביום – שנית, עלייך להקפיד על חמש עד שש ארוחות קטנות ביום, כך תוכלי להעלות את רמות הסוכר בדם ולמנוע נפילות פתאומיות. הקפידי לשלב בכל ארוחה פחמימה מורכבת (אורז, לחם, קרקר), שכן הפחמימות המורכבות מתפרקות בגוף לאט ועוזרות לשמור על רמות סוכר קבועות בדם. רמות סוכר קבועות מסייעות להקטנת תחושת הבחילה. בבוקר, למרות הבחילה החזקה, השתדלי לאכול משהו, אפילו קטן.
  • חפשי מזונות ללא טעם וריח – מזונות חסרי טעם וריח מסייעים למנוע את תחושת הבחילה.
  • הקפידי על איכות המזון בתפריט – עשי מאמץ לאכול מזון עשיר בפחמימות מורכבות (קרקרים, לחם, תפוחי אדמה, אורז), עשיר בחלבון (גבינה, יוגורט, ביצה) ודל בשומן.
  • שלבי ג'ינג'ר ולימון בתפריט – ראשית, טעמים חמצמצים נסבלים יותר בזמן בחילות בהריון, ושנית, בג'ינג'ר מרכיבים המשפיעים על מערכת העיכול ומפחיתים את תחושת הבחילה. על מנת להקל על הבחילות, נסי לשתות ג'ינג'ר אייל ומי טוניק.
  • אכלי מזון קר וקל – מזון קל וקר אינו מכביד על העיכול ומפחית את הבחילה. שלבי בתפריט פירות (תפוח עץ ובננה), יוגורט, קרקרים וצנימים.
  • הקפידי על שתיה מרובה – חשוב מאוד לא לוותר על שתיה, גם אם אינך מצליחה לאכול. שתי בלגימות קטנות, לפחות 10-8 כוסות ביום. התייבשות בהיריון יכולה להיות מאוד בעייתית לטיפול ועשויה לגרום נזק לעובר, לכן הקפידי על שתיה מרובה.
  • התאזרי בסבלנות – עוד מעט כל התקופה הקשה הזו תעבור.

מה ניתן ליטול?

תכשירים המכילים ג'ינג'ר: שורש הג'ינג'ר עשיר ברכיבים הנקראים ג'ינג'רולים. רכיבים אלו מונעים את תחושת הבחילה מאחר ופעולתם מקלה על פעולת העיכול.

ויטמין B6: ויטמין זה ידוע כבר משנות ה-40 כמפחית בחילות בנשים הרות.

היכן ניתן למצוא תוספים מסוג זה במזון?

את הג'ינג'ר ניתן למצוא בשורש הג'ינג'ר, בקוביות ג'ינג'ר מיובשות (בדרך כלל מסוכרות לקבלת טעם טוב יותר) ובחליטת ג'ינג'ר. ויטמין B6 ניתן למצוא באגוזים, בשר, דגים וקטניות.

איור של עובר בשבוע 11