דלג לתפריט ראשי(מקש קיצור 1) דלג לתוכן(מקש קיצור 2) דלג לתפריט תחתון(מקש קיצור 3)דלג למפת אתר (מקש קיצור 4)
תינוקות משחקים

חשיבות גירוי חושי התינוק

גלי מדוע זה חשוב לגרות את חושי התינוק שלך וכיצד?

מאת: רן אורן

פסיכותרפיסט,מומחה ל"חינוך חיובי", בוגר עשרות קורסים בתחום התפתחות אישית ותקשורת בינאישית. קורסים – "שיטת החינוך לאלף השלישי" מיסודו של מר פטריציו פאולטי, איטליה, "המכון למיצוי הפוטנציאל האנושי" מיסודו של מר גלן דומן, ארה"ב, "שיטת שלהב  Child'Space ", מיסודה של ד"ר חווה שלהב, ישראל. מרצה ומנחה קבוצות מעל 10 שנים. מרצה אורח באוניברסיטת בן גוריון.

הפוטנציאל של ילדינו הוא אין סופי. תחשבו רגע על תינוק שרק נולד. אם הוא נולד למשפחה ישראלית בישראל, הוא ידבר עברית. תחשבו על תינוק שנולד ביפן. סביר להניח שהוא ידבר יפנית. אם נעביר את התינוק בין יומו מיפן לישראל, הוא ידבר עברית וההפך. כלומר, שני התינוקות מסוגלים מבחינת הפוטנציאל שלהם לדבר את שתי השפות. באותו האופן, הם מסוגלים לדבר גם פורטוגזית אם יגדלו בברזיל או כל שפה אחרת על פני הגלובוס. למען האמת, הם מסוגלים גם לדבר כל שפה שטרם הומצאה, כל ארגון צלילים באופן מסוים בעל משמעות מוסכמת. ובכל זאת, הוא ידבר יפנית או עברית. מה הסיבה לכך?

הסיבה הינה שתינוקות בעלי מנגנון הישרדותי מדהים, המאפשר להם להבין מה הם צריכים בסביבתם על מנת להצליח להשיג את מבוקשם. הם לומדים לממש מהפוטנציאל שלהם את מה שהם זקוקים לו ומחשיבים כתפקוד חשוב ומועיל. כיצד הם יודעים להעריך מה חשוב? בהתאם למה שהם מוצאים בסביבתם. גירויים שהם רואים, שומעים, מריחים, טועמים וממששים, הם מחשיבים כהכרחיים לחייהם. מה שהם לא רואים בסביבתם בשנים הראשונות, איננו הכרחי ולכן לא נרכש.

לפיכך, הפוטנציאל או האפשרות, קיימים. ההתממשות תלויה בצורך בסביבתם. ככל שהילד נחשף לגירויים רבים יותר, כך הוא מממש יותר מהפוטנציאל שלו, ומביא לידי ביטוי. היכולת שלו לקלוט גירויים היא באמת פנומנאלית. אנחנו לא צריכים לחשוש מהיכולת שלו להכיל. כל עוד אנחנו חושפים אותו כל פעם לגירוי אחד! מה שיוצר את העומס איננו ריבוי הגירוים, אלא חוסר הארגון שלהם. ילד שנמצא בסביבה מוצפת בגירויים רבים יחד, יכול לחוות את החוויה של הצפה וחוסר ארגון. לעומתו, ילד שנחשף לגירויים באופן מאורגן ומסודר יגלה רעב אינסופי ורצון לעוד ועוד גירויים. וזוהי הסיבה שכשאנחנו חושפים את הילד לגירויים חדשים, עלינו להקפיד לבודד כל פעם גירוי אחד.

התינוק חווה את העולם דרך חמשת החושים. לצורך למידה והתנסות עליו להפעיל את חמשת חושיו – ראייה, שמיעה, ריח טעם ומגע. הוא באופן טבעי חוקר את החפצים ואת כל מה שהוא פוגש על ידי החושים. כשהוא מקבל משהו חדש ליד, הוא מתבונן בו, הוא מקשיב לו, הוא מריח אותו, הוא ממשש אותו, ולדאבונן של האמהות לעיתים, הוא גם טועם אותו...

אנו יכולים להעניק לו מרחב של גירויים רחב מאוד. כבר בגיל הזה, אנו יכולים לחשוף אותו למגוון רחב של התנסויות. לדוגמא, על אף שעדיין לא ניתן לאכול מאכלים מוצקים והוא אמור לינוק או לשתות תחליפי חלב מכיוון שהקיבה שלו תתקשה לאכל אותם, אנו יכולים לתת לו לטעום דברים (פירות, מאכלים, צמחי תבלין). אנו יכולים לתת לו להריח דברים שונים כמו תבלינים. לחשוף את אפו לתבלין ולציין בכל פעם את סוג התבלין (שום, פלפל, כורכום וכו'). אנו יכולים להרחיב מאוד את טווח הצלילים שאנו משמיעים לו ולהשמיע לו באופן מכוון צלילים שונים כשאנו מונים את שמם. (לדוגמא עם פסנתר או קסילופון להשמיע לו תווים ולציין את שמם). אנו יכולים לתת לו לחוש מרקמים שונים ומגוונים, מחוספס, חלק, גלי, קוצי וכו'. אנו יכולים אף להראות לו מגוון רחב של טקסטורות. בכל אופן, תמיד ללוות בהסבר ובשיום מתאים.

 

תינוק מנגן בפסנתר
{**}