דלג לתפריט ראשי(מקש קיצור 1) דלג לתוכן(מקש קיצור 2) דלג לתפריט תחתון(מקש קיצור 3)דלג למפת אתר (מקש קיצור 4)
שינת תינוקות

שינה

כאשר את הולכת לישון, בייחוד כשאת מטפלת בתינוק, את יכולה פשוט להשתרע על המיטה ולהירדם. תינוקך, לעומת זאת, ישן שינה קלה במשך 20 דקות, נכנס ל"שלב מעבר" ורק אז מגיע לשינה עמוקה. זאת אחת הסיבות שבגללן עלייך להיות מאוד סבלנית בימים ובשבועות הראשונים, עד שתוכלי לייצב את משטר השינה של התינוק החדש. תינוק שזה עתה נולד עשוי לישון גם 16 שעות ביממה, ואף יותר (בדרך כלל במחזורים של 3-4 שעות ) או מעט מאוד עם התעוררויות כל 20 דקות. ככל שהוא יגדל – כך תתארך תקופת הערות שלו.

יש להניח ששנת התינוק הבלתי סדירה, עם המחזורים שייראו בלתי נגמרים בהתחלה (הנקה / האכלה, שינה של כמה שעות וחוזר חלילה – לאורך כל היממה) תתיש אותך, ועינייך האדומות מלילות ללא שינה יעידו על כך. היי סבלנית. זה מצב זמני, שישתנה עם גדילת התינוק, כאשר הוא יסתגל לחיים בעולם שמחוץ לרחם. דעי לך שבגיל חודשיים רוב התינוקות ישנים כבר מספר שעות רצופות בלילה.

קיבתם הקטנה של תינוקות בני יומם אינה מסוגלת להכיל כמות מספקת של מזון שתשאיר אותם שבעים לאורך זמן ממושך. הם זקוקים, לפיכך, למזון כל כמה שעות לאורך כל היממה. משמעות הדבר היא שבמשך השבועות הראשונים תצטרכי להניק או להאכיל את התינוק במשך זמן ממושך לאורך היממה.

השכבת התינוק לישון: בשבועות הראשונים מומלץ להשכיב את התינוק לישון בעריסה ליד מיטת ההורים. חשוב לשים לב שהתינוק יישן על הגב, משום שהוכח כי הדבר מפחית משמעותית את מקרי המוות בעריסה. מומלץ שלא לתת לתינוק לישון יחד איתך במיטה, משום שזה עלול להיות מסוכן: את יכולה למחוץ אותו בשגגה או חלילה לגרום לחניקתו בטעות.

הקפידי על הוראות הבטיחות: לעולם אל תניחי חפץ שעלול להפריע לנשימתו של התינוק, הימנעי מחפצים בעלי קצה או פינה חדים, וגם מחפצים קטנים ועגולים העלולים להגיע לקנה הנשימה של התינוק או כאלה העשויים מחוטים, חבלים או קשירות. ודאי שהלול שרכשת הוא עם תו תקן של מכון התקנים.

איך תגרמי לו לישון: תוכלי לסייע לכוון את השעון הביולוגי של תינוקך, בכך שתימנעי מכל גירוי במהלך ההאכלה וההחתלה בלילה. אם את יכולה – שמרי על תאורה מינימלית, ואל תשחקי או דברי עם תינוקך בלילה וזאת כדי שהתינוק יבחין בין יום ללילה .

כאשר התינוק גדל, נסי להרגיל אותו לשגרת השכבה קבועה, שכוללת רחצה, האכלה, סיפור ולישון. גם אם נראה לך שתינוקך אינו מבין מה בדיוק את עושה – הקפדה עקבית על השגרה תסייע לך להמשיך בה מאוחר יותר.

משך התנומה: זמן השינה של תינוקות יכול לנוע בטווח שבין 9 ל-21 שעות שינה ביממה. כמות השינה תלויה באופיו ובצרכיו של התינוק, והיא יכולה להיות שונה מתינוק לתינוק אפילו באותה המשפחה. קיימים הבדלים גדולים בין תינוק לתינוק – כך שאין צורך להתרגש מכך שהתינוק שלך ישן מעט מדי או הרבה מדי. אם הבעיות נראות לך אקוטיות במיוחד, התייעצי עם רופא הילדים או עם אחות טיפת חלב.

טיפים חשובים לשינה טובה

טריטוריה מוגדרת: הרגילי את התינוק לישון במיטה שלו, שתעמוד במקום קבוע בחדר. כאשר הוא נרדם בערב, הניחי אותו שם – וכך הוא יתרגל לקשר  את השינה בלילה למיטת התינוקות שלו.

פקודות שגרה: שגרת ערב קבועה יכולה לעזור: רחצה באמבט, אכילת תחליף חלב או הנקה, לבישת פיג'מה וסיפור נעים ומרגיע שתספרי לו.

 

תינוקת ישנה
{**}