דלג לתפריט ראשי(מקש קיצור 1) דלג לתוכן(מקש קיצור 2) דלג לתפריט תחתון(מקש קיצור 3) דלג למפת אתר (מקש קיצור 4)
תזונת תינוקות

טעימות לתינוק - אכילה נכונה מהכפית הראשונה

מתלבטים מתי ואיך להתחיל את שלב הטעימות לתינוק?

המעבר מהנקה מלאה לשילוב מזון מוצק הינו תהליך למידה הדרגתי בו נחשף התינוק באמצעות סדרות של טעימות, לטעמים ומרקמים חדשים. חשיפה זו היא אחד מתהליכי הלמידה הראשונים של התינוק. הקניית הרגלי אכילה וגישה לאוכל מתפתחים כבר משלב זה וזהו הזמן שלנו כהורים לעשות זאת נכונה. 

לפי המלצות משרד הבריאות, המעבר למזונות משלימים צריך להיעשות לקראת גיל חצי שנה ,בהדרגה, תוך המשך הנקה או תמ"ל, בהתאם לסימני מוכנות התפתחותיים של התינוק.

מתי מתחילים?
בגיל שבין 4-6 חודשים ניתן להציע מזונות מוצקים באופן הדרגתי, בכמויות קטנות, בתנאי שהתינוק מראה סימני מוכנות התפתחותיים.
כאשר נעשית חשיפה לפני גיל 6 חודשים החשיפה תעשה בכמויות קטנות, כטעימות, בעוד ההנקה /תמ"ל ממשיכה להיות המזון העיקרי והטעימות אינן מחליפות ארוחה.
לאחר גיל 6 חודשים כמויות המזון תגדלנה בהדרגה, עד להגעה לכמות המתאימה לארוחה.  רצוי להתייעץ עם אחות טיפת חלב ועם רופא הילדים באשר למועד המדויק עבור תינוקך.

מהם סימני מוכנות לאוכל?
 יכולת להישאר במצב ישיבה תוך החזקת ראש יציבה, סקרנות והתעניינות באוכל, הושטת יד לאוכל, התעוררויות מרובות בלילה מרעב, היעלמות רפלקס דחיקת הלשון ועוד.   
לעיתוי יש משמעות - חשוב לחשוף בזמן הנכון, מצד אחד להיות ער לסימני המוכנות של התינוק ולא למהר להתחיל לפני היותו מוכן לכך ומאידך חשיפה מאוחרת מדי (לדוגמה בגיל שנה) עלולה לגרום לחסרים תזונתיים (ברזל, אבץ, ויטמין D), התפתחות בעיות באכילה כגון העדפת מזונות נוזליים וסירוב להתקדם למזונות במרקם מוצק יותר.

הוספת מזונות לתפריט התינוק נחוצה למטרות תזונתיות והתפתחותיות: מאפשרת את המעבר ממזון נוזלי למוצק, הכרת טעמים ומרקמים חדשים ולימוד מעבר לאכילה בכפית (גלגול לשון, מיומנויות בליעה,תאום בין עין ליד).

לא בטוחים שהמרקם נכון, מתי הכי כדאי לתת את הטעימות ומה עושים עם הקטנטן מסרב לטעום? היועצות שלנו בקבוצת הוואטס אפ "טעימות או לא להיות" כאן כדי ללוות אתכם בכל ארוחה. לחצו כאן כדי להצטרף

איך מתחילים בטעימות לתינוק?

  • יש להכיר כל מזון בנפרד, בהדרגה, בשעות הבוקר, למשך 3 ימים על מנת לשלול רגישות או אלרגיה. במידה ומופיעים שלשול, חום, פריחה, אודם או הקאות הפסיקי את השימוש ופני לרופא.
  • יש לבשל  את המזון.
  • השתמשי בכפית מותאמת לתינוקות או אפילו באצבעך. מגעך החמים לעיתים יתקבל בצורה טובה יותר אצל התינוק.
  • בחרי זמן נכון, כשהתינוק לא רעב או עייף על מנת שלא יקשר את החוויה לתסכול אך גם לא שבע ובכך פחות יתעניין במזון שמוגש לו. בדרך כלל עדיף לבצע את הטעימות לילד בשעות הבוקר כאשר הילד ערני וסקרן – כחצי שעה לפני הארוחה.
  • יש לכבד את תגובת התינוק למזון חדש, לא בכוח ובטח שלא במניפולציות. חשוב שתהיה אוירה רגועה ללא הסחות דעת על מנת שיזכור את החוויה כחיובית.
  • לקבל טעם חדש לפעמים דורש מספר ניסיונות. מילת המפתח היא סבלנות. שינוי לוקח זמן. מחקרים מראים שלפעמים זקוקים לחשיפה של 15-20 פעמים עד לקבלת טעם חדש. זכרי כי לכל תינוק מנגנון רעב ושובע איתו הוא נולד, וחשוב לשים לב אליו ולהפסיק ברגע שהתינוק מראה סימני שובע. 

עם אלו מזונות עדיף להתחיל בטעימות?
מתחילים עם מזונות קלים לעיכול ובמרקם המתאים – דייסות מועשרות בברזל, מחיות של פירות וירקות ובהדרגה מוסיפים מרכיב חלבוני כמו קטניות, עוף, הודו ועוד.. 

חשוב תחילה להרגיל תינוקות לאכילת מקורות עשירים בברזל כגון בשר בקר, הודו ועוף, דגים, קטניות, דייסות לתינוקות מועשרות בברזל ומזונות עשירים בוויטמין C כגון פירות וירקות , כל אלו מומלצים על ידי משרד הבריאות כמאכלים ראשונים.

חשיפה לגלוטן
החשיפה לגלוטן באוכלוסיה הכללית וגם באוכלוסיות בסיכון לצליאק, תעשה בדומה להמלצות להזנה משלימה (בסביבות גיל חצי שנה ולא לפני גיל 4 חודשים). 
למידע נוסף אודות: תזונת תינוקות

רוצה לקבל תפריט יומי ושבועי לתינוקך? חדש באתר מטרנה - תפריט עם מבחר הצעות ומתכונים לארוחות מזינות, המתאימות לתינוקות ולפעוטות. לקבלת ה"טפריט" לחצו כאן

תינוק מגלה עניין בכפית מלאה במחית המתקדמת לעברו