דלג לתפריט ראשי(מקש קיצור 1) דלג לתוכן(מקש קיצור 2) דלג לתפריט תחתון(מקש קיצור 3)דלג למפת אתר (מקש קיצור 4)
תזונת תינוקות

שינה ותזונת תינוקות

גלי מה הקשר בין שינת התינוק לתזונה שלו

לילה ללא הפסקה

שנת תינוקות משולה בעיני רבים לשינה המתוקה ביותר, אך לעתים לא מעטות המציאות היא הפוכה ומעמידה הורים רבים לאורך לילות מתמשכים סביב עריסות הנסיכים הפעוטים, המתקשים ללמוד להבדיל בין לילה ליום וליצור לעצמם שגרה חשובה של הרגלי שינה ראשוניים.

מעבר להזדהות עם הקושי השכיח של הורים להתמודד עם חיי הלילה המעוררים של תינוקות רכים, חשוב לדעת, כי השינה היא מרכיב חיוני ביותר בהתפתחות התקינה של כל פעוט. מדובר בצורך פיזיולוגי של הגוף, בדיוק כמו אכילה, שתייה, או צרכים היגייניים. במהלך שעות השינה אוגר התינוק את כמות האנרגיה ההכרחית לו לצורך התפתחותו. ואכן, למשפט המיתולוגי הידוע: "אם לא תישן, לא תגדל!", יש משמעות ממשית.

טכניקה נרכשת
ביסודו של דבר, רוב התינוקות אוהבים לישון ונרדמים ללא בעיות מיוחדות. ובכל זאת, מתברר ששנת התינוקות, כשלעצמה, אינה תהליך טבעי לגמרי, אלא טכניקה הנרכשת עם הזמן. ואמנם, בחודשי חייו הראשונים נזקק התינוק הרך לעזרה בתרגול דרך ההירדמות הנוחה לו ביותר. חשוב ליצור ליד עריסתו סביבה מרגיעה ולהנהיג שיגרה של דפוסי הכנה נכונים, הכוללים האכלה ורחצה ויצירת הרגלי שינה מתאימים.

במהלך שנת חייו הראשונה של התינוק משתנים צרכי השינה שלו. תינוק בן יומו ישן בין 10 שעות ל-20 שעות ביממה. השעון הביולוגי שלו, המבדיל בין יום ללילה, מתפתח רק כשישה שבועות לאחר לידתו. וכך, לקראת גיל חודשיים,  פוחת במקצת מספר שעות השינה של התינוק, ולרוב הן רבות יותר בלילה ממספר שעות השינה ביום. בגיל שלושה חודשים, ובהמשך עד גיל שנה, תינוקות אמורים לישון בין תשע שעות עד 12 שעות בלילה, וכשעתיים עד ארבע וחצי שעות במהלך היום. הלכה למעשה, בגיל חצי שנה רוב התינוקות כבר ישנים לילה שלם (כחמש שעות ברצף במהלך הלילה), ותקופת חוסר השינה הקשה של ההורים אמורה להירגע.

מעבר קל וחלק לשינה
בפרק זמן זה נודעת להורים השפעה רבה על הפיכת סדרי השינה של תינוקם לחוויה חיובית. מחקרים מלמדים, כי הרגלי שינה הנלמדים על ידי התינוקות בשלבי חיים ראשוניים אלה מלווים אותם לכל אורך חייהם. הכנסה לשגרה ושמירה על זמני יקיצה, האכלה, מנוחה ומשחק קבועים, עושות את מרבית  ההבדל בין תינוק עצבני לרגוע, וגם מאפשרות מעבר קל וחלק יותר לשינה.

חשוב להיות קשובים לצרכי התינוק, לא לתת לו להגיע למצב של עייפות יתר, המקשה עליו להירדם, ולהקדיש תשומת לב לסביבת השינה שלו. טמפרטורת החדר צריכה להיות נעימה ולעמוד במרבית המקרים על 22 מעלות צלסיוס, עם התאמה אישית לצרכי הפעוט. גם לתאורה נודעת השפעה, ומומלץ להתקין מנורת לילה קטנה, ולהימנע מהדלקות אור פתאומיות. חשוב מאוד לשמור על היגיינת התינוק ולהקפיד על החלפת חיתולים רטובים, גם אם חלף זמן קצר מהחלפה קודמת. דווקא את האמבטיה המפנקת, הממלאת את המתוק באנרגיה מופלאה, כדאי להקדים, כשעתיים לפחות לפני זמן השינה. לעומת זאת, להאכלה סמוך לשינה יש חשיבות מיוחדת. תינוק שבע ורגוע עשוי לישון פרק זמן ממושך יותר.

הכי קרוב לאמא
לכל תינוק דפוסי שינה אישיים משלו והוא חווה אחרת את תהליך השינה. אך ביסוד, גם שנת התינוקות, בדומה לשנת המבוגרים, מתאפיינת במחזוריות. בחודשי החיים הראשונים מדובר בדרך כלל במחזורים הנמשכים בין שלוש לחמש שעות ומפוזרים על פני כל שעות היממה, ולכן גם נפוצות התעוררויות ליליות תכופות. המחזורים עצמם נחלקים גם הם לשלבים של שינה פעילה ולשלבי שקט, המשתנים בחלוקתם מתינוק לתינוק.

התינוקות הרכים יכולים וצריכים לאכול גם באמצע הלילה. אולם, ככול שהם גדלים חשוב להרגילם לדפוסי אכילה הדומים לאלה של המבוגרים, המקפידים להעניק מנוחה לילית למערכת העיכול. כך, הגדלה מודרגת של מספר השעות בהן התינוק שקוע בשינה לילית רצופה מאפשרת גם למערכת העיכול מנוחה רצויה. לכן, רצוי מאוד לנסות עד גיל שנה לגמול את התינוק ממנהגי אכילה באמצע הלילה, גם כדי לשמור על בריאות שיניו הקטנות.

ניתן לשלב לארוחה לפני השינה תמ"ל מטרנה לילה טוב בעל הרכב ייחודי
חשוב גם לזכור, כי התעוררות תינוק באמצע הלילה יכולה לנבוע לא רק מרעב או מצמא, אלא גם מהפרעות שכיחות, כמו חיתול רטוב, או בקיעת שיניים, וממגוון סיבות נוספות, אותן יש לברר עם מומחים מקצועיים ומוסמכים. ובכל זאת, במרבית המקרים כאשר הפעוט הרך מקבל את כל צרכיו ובזמן הנכון הוא יכול לשקוע בטבעיות בשינה בריאה ורצופה, ולאפשר גם להוריו ליהנות משינה חיונית, לה הם זקוקים כל כך לתפקודם התקין.

רוצה לקבל תפריט יומי ושבועי לתינוקך? חדש באתר מטרנה - תפריט עם מבחר הצעות ומתכונים לארוחות מזינות, המתאימות לתינוקות ולפעוטות. לקבלת ה"טפריט" לחצו כאן

 

תינוק ישן ולצידו בקבוק
{**}