MyFeed Personalized Content
אבני דרך בהתפתחות ותזונת התינוק בגיל 12-24 חודשים
מאמר
הוספה למועדפים

דווקא עכשיו כשאתם בבית זה הזמן לתת לתינוק להתנסות חומרים חדשים – מגיל 12 חודשים

בסביבות גיל שנה הופך התינוק שלכם למדען חוקר. הוא מתחיל לגעת, לאחוז, למשש ולנסות. כהוריו, תוכלו לחשוף אותו בפני שפע של סוגי גירויים בהתאם לחוש אותו תבחרו שיתרגל.

המפגש עם החומרים השונים הוא מפגש מרתק למדען הצעיר שלכם. המרקמים השונים  (מחוספס, חלק, רך, חם, דוקרני, גמיש ועוד) הם מעבדה מרתקת עבורו. להתנסויות אלו חשיבות גדולה בהתפתחותו.

מתוך תפיסה זו, אל לכם לכעוס על התינוק המתעקש להשתעשע עם חומרים שונים - לדוגמא בימים של שגרה עם החול בארגז החול. עבורו המגע עם החול הוא דבר מרתק. למולל בידו הקטנה את גרגירי החול, להעיף את החומר באוויר, לעיתים אף לטעום אותו. הורים רבים מבינים כי זהו שלב חשוב וחיוני בהתפתחות התינוק, אך הם אינם יכולים לשלוט בהרגלם לשאוף לניקיון. מכאן ועד כעס על התינוק המשתעשע בחומר המלכלך הדרך היא קצרה, גם בלי שיתכוונו לכך. ולכן, רצוי מאוד לשים את הרגלי הניקיון שלנו בצד כאשר מדובר בתינוק המתפתח: אם נראה את ההתעסקות בחול ובחומרים בכלל כאבן יסוד בהתפתחותו אזי לא יהיה מקום לרגשות שליליים בכל הקשור ללכלוך.

הפלסטלינה היא חומר נפלא עבור התינוק: היא אלסטית, צבעונית ומרקמה רך ונעים. התינוק קודם כל ייהנה ללוש את החומר. בנוסף הוא ייהנה למעוך אותו ולהסתכל על שלל הצבעים. כהורים, תוכלו ליצור עבורו דמויות, חיות או כל יציר דמיוני אחר ולהראות לו. לחילופין תוכלו ליהנות גם מיצירות התינוק שלכם. במידה והמדען יחליט לטעום את הפלסטלינה -  אל חשש, היות שכל החומרים הנמכרים כיום אינם רעילים. הפלסטלינה היא גם כלי נפלא לפתח את המוטוריקה העדינה של התינוק: ליצור כדורים קטנים, להדביק חתיכה על חתיכה, לחבר, ללוש, להפריד צבעים, או לאסוף חתיכות פלסטלינה קטנות.

יש אף המגדילים לעשות ומכינים את הפלסטלינה בכוחות עצמם ביחד עם התינוק. קמח, מלח, מים, שמן, צבעי מאכל...ויש לכם פלסטלינה תוצרת בית שעצם הכנתה הייתה מרתקת עבור החוקר הצעיר. הרשו לו להשתעשע בקמח, תנו לו תפקיד, שתפו אותו ושבחו אותו על כל פעולה שהוא מבצע.

צבעי ידיים הם פסגת החלומות של הפעוט, ללא ספק. לפני התעסקות בפעילות מהנה זו מומלץ, בכל מקרה, לעטוף את המתוק בסינור גדול ולפרוס על שולחן העבודה ומסביבו עיתונים. בקיץ אפשר לבצע את הפעילות בגינה עם טיטול בלבד. כפי שנהנה לנגוע בחול ולמעוך את הפלסטלינה, כאן ייהנה הפעוט מהמגע המענג עם הצבע החלקלק והצבעוני. הפעוט יהיה מאושר למרוח את הצבעים על הנייר הרחב, לצייר עם אצבעותיו פסים, לערבב צבעים ולשנות תדיר את מראה התמונה המתקבלת בנייר. אם גם אתם תשתתפו בחגיגה הרי שהנאתו תהיה מושלמת. זו גם הזדמנות נהדרת עבורכם להכריז בקול את שמו של כל צבע בפני הפעוט, כך שהערך המוסף של ההתנסות עם החומר יהיה לימוד שמות הצבעים.

ניתן גם לתת לתינוק לצייר בגירים צבעוניים עבים. אמנם מדובר כאן בהתנסות קצת קשה יותר עבור התינוק, היות שיש צורך לאחוז את הגיר בצורה מסויימת על מנת להפיק ממנו את התוצאה, אך גם בגיל שנה ניתן לנסות ולתת לו לאחוז בגיר ולצייר את קשקושיו הראשונים.

עלי שלכת – בעונת הסתיו ניתן פשוט לאסוף את העלים השונים ולתת לפעוט להרגיש אותם ולמולל אותם בידיו. את העלים הקשים הוא אף ודאי ייהנה לפורר. (כדאי רק לשים לב כי התינוק אינו מכניס את הפירורים הזעירים לפיו). הצבעים השונים של העלים ירתקו אותו גם הם. תוכלו ללוות את התנסותו עם הפלא החדש בהסבר רקע על העץ כמקור לעלים אלו, והרי לכם סדנה שלמה של חינוך בטבע.

מזון- כמו בכל החומרים מעולמו של התינוק גם בגיל זה חווה התינוק מפגש עם מזונות, בעלי מרקמים צורות וטעמים חדשים. גם כאן יש חשיבות רבה למגע.

התינוק טועם, מורח, זורק, מועך, מלכלך את השולחן, הרצפה, הפנים והבגדים, ודרך חוויה זו לומד ומפתח את כישוריו, חשוב שאנו ההורים נתאפק ונפנים ברגעי הארוחה את יצר הניקיון שלנו, ונהנה מחוויית ההתנסות והלמידה יחד עם התינוק.

  • טיפ – להורים החרדים לניקיון, אפשר לפרוס על הרצפה (תחת כסא האוכל או תחת אזור הפעילות) עיתונים ישנים – כך בסיום הפעילות הכל נזרק לפח והרצפה נשארת נקיה.