MyFeed Personalized Content
לקראת הריון
מאמר
הוספה למועדפים

בחירת מין היילוד - היתכן?

כיצד נקבע מין הילוד והאם יהיה לנו בן או בת?

לשני ורפי, שני בנים מקסימים, שני בהריון והם משתוקקים לכך שהפעם סוף סוך התינוק יהיה בת, מנגד אורי ומיכל מעט התאכזבו לגלות כי גם הפעם נושאת שני ברחמה בת, אחרי 3 בנות נוספות...אם נהיה כנים, רובנו היינו רוצים לזכות באפשרות לבחור את מין הילוד, בין אם מסיבות דתיות, בין אם מסיבות חברתיות, ובין אם מסיבות דתיות. הרצון לבחור במין הילוד הוא רצון עתיק ימים, ובעקבות כך התפתחו עם השנים שיטות שונות ומגוונות המאפשרות לבחור את מינו של הילוד. 

כיצד נקבע מינו של העובר?
מינו של העובר נקבע בבעלות על ידי הזרע. אם הזרע המפרה את הביצית נושא כרומוזום Y מין העובר יהיה זכר, ואם הזרע המפרה נושא כרומוזום X  אז מין העובר יהיה נקבה. כלומר, מפגש בין כרומוזום Y  של הגבר לכרומוזום X  של האישה יוצר בן, ואילו מפגש בין כרומוזום X  של הגבר, לכרומוזום X של האישה יוצר בת. הזרע הנושא כרומוזום X שונה במספר פרמטרים מהזרע הנושא כרומוזום Y: הזרע הנקבי כבד יותר מהזרע הזכרי, הוא עמיד הרבה יותר, אך איטי הרבה יותר מהזרע הנושא כרומוזום Y.

קיום של יחסי מין בימים שאנם פוריים לא יניבו הריון, מאחר והסביבה הטבעית של האישה היא חומצית, ובסביבה כזו הזרע אינו שורד יותר ממספר שעות. לקראת הביוץ משתנה הסביבה ברחמה של האישה לסביבה בסיסית יותר וידידותית יותר לזרע. הזרע עובר דרך ארוכה וקשה עד למפגש עם הביצית, כאשר מפגש זה מתקיים בחצוצרה. על פי עובדות אלו פותחו שיטות מגוונות, אך בלתי מבוססות מדעית, לקביעת מין התינוק. שיטות אלו אינן אמינות לחלוטין, אך מבוססות על הנחות הגיוניות ועל עובדות מדעיות.

אז מה קורה בגיזרת המדע?
הדרך הטובה ביותר לקבוע את מינו של העובר היא לבצע הפריה חוץ גופית. בשיטה זו נוטלים תא מהעובר שלושה ימים לאחר ההפריה, ועל ידי הדגמה של כרומוזומי המין מהתא קובעים את מין הילוד. שיטה זו אינה אתית או מוסרית מאחר ועוברים לא רצויים מושמדים. שיטה זו בשימוש כיום רק כאשר ישנו צורך רפואי לקבוע את מין הילוד, בעקבות מחלות גנטיות שונות הפוגעות במין מסויים.
על מנת לנסות ולעקוף דילמה מוסרית זו פותחה שיטה מדעית באמצעותה מפרידים את הזרע לפני ההפריה. מאחר וכרומוזום X גדול הרבה יותר מכרומוזום Y, גם תכולת ה DNA של הזרע הנקבי גדולה בהרבה יותר, וכך ניתן להבדיל ביניהם ביתר קלות. על סמך עובדה זו פותחו מגוון שיטות המתבססות על מהירות שיקוע התא, אך לא ניתן לקבוע בודאות את מידת אמינות השיטות, מאחר והבדלי המשקל זעירים. 
  
שיטות קצת פחות מדעיות:
העובדות המדעיות הובילו לפיתוחן של שיטות קצת יותר עממיות לקביעת מין הילוד. שיטה אחת ממליצה על לבישת תחתונים צמודים לגבר, על מנת "לדלל" את צפיפות הזרע, ובכך להגדיל את הסיכוי להפריה באמצעות זרע נקבי. שיטה נוספת ממליצה על דרכים להעלאת מידת החומציות בנרתיק לצורך השגת הריון של נקבה, ושיטה שלישית ממליצה על קיום יחסי מין בתזמון מדוייק עם הביוץ על מנת להשיג הריון זכר. אחת השיטות הגורסות היום היא שיטת הדיאטה, הטוענת כי למרכיבי המזון יכולת לסייע בקביעת מין התינוק.
אם נסכם, בטבע נולדים בנים ובנות בחלוקה שהיא כמעט שווה, כך שהטבע ממילא דואג לחלוקה צודקת של כמעט 50% בין הבנים לבנות, לכן אולי לא רצוי להשקיע אנרגיות מיותרות בקביעת מין הילוד, ושיבוש ההרמוניה בטבע, מה שחשוב הוא הבריאות!

 

יודעים כבר את מין התינוק שלכם ומתלבטים לגבי השם המתאים? הכנסו לעמוד שמות לתינוקות שלנו