MyFeed Personalized Content
אבני דרך בהתפתחות ותזונת התינוק בגיל 6-0 חודשים
מאמר
הוספה למועדפים

שאיבת חלב אם

כל מה שחשוב לדעת על שאיבת חלב אם. כיצד ניתן לשאוב את החלב, כיצד מומלץ לשמור אותו וכיצד לחמם ומה עושים עם גודש בשדיים?

בנוסף להנקה, תוכלי גם לשאוב חלב משדייך, כדי שגם בן זוגך יוכל להאכיל את תינוקך ולתת לו את המזון הטבעי והטוב ביותר שהוא יכול לקבל. ניתן להיעזר  גם ביועצת הנקה מוסמכת על מנת ליישם את טכניקות שאיבת החלב.
את השאיבה אפשר לבצע באמצעות משאבות חלב חשמליות או ידניות או על ידי סחיטת חלב ידנית. סחיטה ידנית טובה בעיקר למקרים שבו את מרגישה שיש לך גודש של חלב בשד, וששדייך מרגישים נוקשים מאוד. ברוב המקרים, כדי להפיק כמות מספיקה ומתאימה של חלב משדייך , תיאלצי להיעזר במשאבה. משאבת חלב אפשר לקנות, להשאיל מחברה, או לשכור ב"יד שרה".

על מנת לסחוט חלב משדייך באופן ידני, עסי את השד בעדינות, מלמטה למעלה, כאשר את עוברת בהדרגה על כל השד. לאחר מכן הצמידי את אצבעותייך לאיזור העטרה ולחצי על צינורית החלב, הממוקמת מאחורי הפטמה. את החלב שסחטת אספי בכלי אחסון סטרילי , סגור והכניסי אותו מייד למקרר.

במקרר תוכלי לשמור חלב-אם 3 עד 5 ימים בלבד. מיכלי זכוכית הם המתאימים ביותר לשמירת חלב שאוב, זאת כיון שכך נמנע איבוד שומן ונשמרות התכונות החיסוניות של החלב. ניתן גם להקפיא חלב אם בפריזר: עד 3 חודשים בטמפרטורה של 18( -) מעלות (לא בדלת המקפיא).

אסור לחמם חלב אם במיקרוגל!
כדי להאכיל את התינוק בחלב ששאבת קודם לכן משדייך, יש למזוג אותו לבקבוק הנקה ולהניח אותו בסיר עם מים חמים. הטמפרטורה צריכה להיות קרובה ככל הניתן לטמפרטורת גופך (37 מעלות). לפני שנותנים לתינוק את החלב המחומם, חשוב להריח אותו ואף לטעום אותו. זאת משום שהחלב עלול להתקלקל, גם בתנאים של אחזקה נאותה במקרר.

גודש בשד:
זוהי סוגיה כאובה, שמטרידה אמהות רבות. זה יכול להיות מצב זמני (השד גדוש כי לא הנקת את התינוק מספר שעות) ולהיפתר באמצעות הנקה. אבל זה יכול להיות גם מצב פחות נעים, שכולל עלייה בחום הגוף והרגשה לא טובה. דבר זה נובע בדרך כלל מכך שגופך מייצר (באופן קבוע) יותר חלב מהביקוש של התינוק. כתוצאה מכך השדיים נהיים נפוחים וכואבים מאד.
אנחנו ממליצים במקרה כזה לנסות ולשאוב עם היד, רצוי במקלחת תחת זרם מים חמימים. שאיבת חלב בשיטה זו יכולה לקחת אפילו שעה תמימה – אבל אחרי שעה כזאת תחושי הרבה יותר טוב. אם יש סתימה בצינורית החלב, תיראה על פני השד נקודה אדומה, שתהיה קשה במישוש. זאת הנקודה אותה עלייך לעסות במקלחת עד שתתרכך מעט. בכל מקרה נוסף של תופעות חריגות יש לפנות ולהיוועץ ברופא או אחות טיפת חלב.