MyFeed Personalized Content
מאמר
הוספה למועדפים

שמות לבנים מהתנ"ך

התנ"ך הוא ללא ספק מאגר עצום של השראה גם בנושא שמות לבנים. שם לבנים מהמקורות אינו חייב להיות שם של דמות תנכית. הוא יכול להיות תכונת אופי (צור למשל), שם מהטבע, דוגמת צמח (נטע או רתם), או הטבע שברקע הסיפורים המוכרים (סוף, סיני) ועוד.

 ישנם יתרונות לבחירת שם ישראלי מהמקורות לבנים, שכן שמות כאלו פורטים על מיתר דתי ותרבותי משותף ומעוררים רגש של הזדהות, סוג של היכרות מוקדמת ותחושת שייכות.
אם החלטתם לבחור שם של דמות מקראית, בחרו את השם לתינוק שלכם לפי התכונות של הגיבור התנכי שאתם מעריכים. לא מומלץ לבחור שם של דמות תנכית שלילית או שקורות חייה היו לא חיוביים. מומלץ לערוך תחקיר קצר אודות הדמויות השונות כדי להבין לעומק את משמעותן. בחירה בשם של דמות תנכית לתינוקכם יכול להיות מעצים מאוד אם דמות זו מוזכרת בהקשר חיובי, אך עלול להיות בעייתי אם היא מוזכרת בהקשר שלילי.

אספנו עבורכם עשרה שמות מהתנ"ך, כדי שאולי יעוררו בכם השראה, לקראת בואו לעולם של הקטנטן:

אביתר

השם השם אביתר מורכב מהמילה "אבי" והמילה "תר", משמעותה חיפוש ותנועה, והוא מסמל את מחזוריות המשפחה ואת הקשר בין העבר, ההווה והעתיד. אביתר הוא שמה של הדמות התנ"כית אביתר הכהן, שחי בזמן תקופתו של דוד המלך בירושלים. אביתר הכהן היה הניצול היחיד מהטבח שביצע שאול במשפחתו, אשר לא ידעה על בריחתו של דוד, כפי שנזכר בפסוק הבא - "וַיַּגֵּד אֶבְיָתָר, לְדָוִד: כִּי הָרַג שָׁאוּל, אֵת כֹּהֲנֵי יְהוָה" ספר שמואל א', פרק כ"ב, פסוק כ"א.
קראו עוד על משמעות השם אביתר> 

אדם

השם אדם, מיוחס לאדם הראשון שנברא בשבעת ימי הבריאה, ומייצג מבחינה מילולית ייצור אנוש שהוא בן אדם זכר. השם מוזכר לראשונה בספר בראשית ב', פסוק ז': "וַיִּיצֶר יְהוָה אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם, עָפָר מִן-הָאֲדָמָה". משמעות השם אדם, היא למעשה נגזרת מהמילה אדמה, שהיא מקור בריאתו של אדם. אדם היה בן זוגה של חווה, האישה הראשונה, והשם למעשה מייצג תחושה של התחלה וראשוניות, המובילה לפריחה, ניסוי ותעייה, והובלת תהליכים, אשר מונעים מרצון חופשי ומקוריות. שם זה הוא בינלאומי בגלל המשמעות העצומה והמיוחדת שלו, ובכך מסמל חיבור עם יתר הבריות והתרבויות.
קראו עוד על משמעות השם אדם > 

איתי

מקורו של השם איתי הוא בתנ"ך והוא מייצג שתי דמויות תנ"כיות, אשר היו נאמנות לדוד המלך ומייצגות ערכים של אומץ, נאמנות, שאפתנות וכוח. הראשון הוא איתי הגיתי, שדבק באמונתו לדויד המלך, והלך אחריו גם שהדבר סיכן את חייו, כפי שנאמר בספר שמואל ב', פרק ט"ו, פסוק כ"ב, "וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל-אִתַּי, לֵךְ וַעֲבֹר; וַיַּעֲבֹר אִתַּי הַגִּתִּי, וְכָל-אֲנָשָׁיו, וְכָל-הַטַּף, אֲשֶׁר אִתּוֹ", על כן דוד המלך העניק לו את הזכות לפקד על חלק נכבד מצבאו. הדמות השנייה היא איתי בן ריבי, הנזכר גם הוא בספר שמואל ב', פרק ב', פסוקים כ"ג- כ"ט, "אִתַּי בֶּן־רִיבַי מִגִּבְעַת בְּנֵי בִנְיָמִן".
קראו עוד על משמעות השם איתי > 

נטע

השם נטע מתייחס בתנ"ך לתיאור לצמח אשר נשתל באדמה, ונהוג לכנותו גם שתיל או שורש, כפי שנאמר בספר תהילים, פרק ק"ד, פסוק ט"ז, "יִשְׂבְּעוּ, עֲצֵי יְהוָה אַרְזֵי לְבָנוֹן, אֲשֶׁר נָטָע". כמו כן, נזכר השם בספר ישעיהו, פרק ה', פסוק ז', " כִּי כֶרֶם יְהוָה צְבָאוֹת, בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְאִישׁ יְהוּדָה, נְטַע שַׁעֲשׁוּעָיו", ומתאר הקשר של נטיעת שורש מהותית ולא פיזית, המתייחסת לאדם ולמורשתו. על כן מסמל השם נטע יציבות, ביטחון וחיבור חזק ועמיד למסורת ולמשפחה.
קראו עוד על השם נטע > 

בועז

מקורו של השם בועז הוא בתנ"ך ומתייחס אל הדמות התנכית בועז ממשפחת אלימלך, אשר היה אחד מגיבורי מגילת רות ומנהיג חשוב בדורו. סבו, נחשון היה מנהיג שבט יהודה, והוא נצר לשושלת של דמויות תנכיות משמעותיות וחיוביות. בועז מתואר כדמות אשר לה תכונות של אומץ, טוב לב, והיא עוזרת ומעניקה תמיכה לסביבתה הקרובה, כפי שנזכר במגילת רות, פרק ב', פסוק א', "וּלְנָעֳמִי מידע (מוֹדָע) לְאִישָׁהּ, אִישׁ גִּבּוֹר חַיִל מִמִּשְׁפַּחַת, אֱלִימֶלֶךְ: וּשְׁמוֹ, בֹּעַז".
קראו עוד על משמעות השם בועז > 

יונתן

השם יונתן מופיע בתנ"ך כשם גברי בו כונה יונתן בן שאול - חברו הקרוב של דוד המלך. יונתן שמר על נאמנותו לדוד למרות התנגדותו של אביו, שאול המלך, ולמרות העובדה שהיה זכאי לרשת את כס המלוכה מאביו כרת ברית עם דוד וויתר על זכותו זו למענו. אהבת דוד ויונתן מהווה סמל לידידות אמת ולאהבה ללא תנאי בין חברים. בהתאם לכך, בחירה בשם יונתן מבטאת זיקה של ההורים לספר התנ"ך ומשקפת את שאיפתם כי בנם יהיה ידיד נאמן לחבריו.
קראו עוד על משמעות השם יונתן > 

יהב

הפירוש העברי לשם יהב, אשר מופיע גם בלשון בתנ"ך, הוא סיכוי ותקווה. במשמעות העמוקה יותר, המילה יהב מסמלת אמונה וחיבור לבורא עולם. הפסוק מספר התהילים: "הַשְׁלֵךְ עַל אדוני יְהָבְךָ וְהוּא יְכַלְכְּלֶךָ" (תהילים נ"ה, כ"ג) מהווה סמל לדרכו בחיים של היהודי המאמין, אשר משליך את יהבו ותקוותו על ריבון העולמים ובוטח בו כי הוא יספק לו את כל צרכיו. בשפה הארמית, משמעות המילה "יהב" נגזרת מנתינה, בדומה לפועל הב = תן בשפה העברית. בחירה בשם יהב משקפת אמונה של ההורים בבורא עולם ומבטאת את תקוותם כי בנם / ביתם החדשים יתוו את דרכם בחיים בהתאם לאמונת הוריהם. 
קראו עוד על משמעות השם יהב > 

עילי

השם עילי מגיע מן התנ"ך והוא מתאר את עילי, אחד מאנשיו הקרובים של דוד המלך, ונחשב לגיבורו, "עִילַי, הָאֲחוֹחִי" ספר דברי הימים א', פרק י"א, פסוק כ"ט. בשפה הארמית העתיקה, משמש השם לתיאור אדם שנישא מעל כולם, נאצל, נשגב, משבח ומיוחד במינו, כדומה למילה עילוי. על כן, מסמל השם תכונות של הצלחה, ייחודיות, התרוממות נפש, שאפתנות ויכולות הנהגה.
קראו עוד על משמעות השם עילי > 

עתי

השם עתי הוא שם תנכ"י המוזכר בתנ"ך כשם גברי - שמו של עתי בן רחבעם ומעכה, "וְאַחֲרֶיהָ לָקַח, אֶת-מַעֲכָה בַּת-אַבְשָׁלוֹם; וַתֵּלֶד לוֹ, אֶת-אֲבִיָּה וְאֶת-עַתַּי" (דברי הימים ב', י"א, כ'). השם עתי הינו בעל זיקה למלכות. זיקה זו נוסכת בשם תכונות אופייניות למלכות כדוגמת אצילות, יוקרה, ייחודיות, עדינות, יכולת הנהגה, כריזמה, יכולת שליטה, נכבדות ועושר. הבחירה בשם עתי מתאימה להורים המחפשים שם מקורי מן התנ"ך אשר קשור במלכות והיא מבטאת את שאיפתם כי הבן / הבת יהיו אציליים, כריזמטיים, סוחפים, בטוחים בעצמם, ייחודיים ובעלי עושר נפשי.
קראו עוד על משמעות השם עתי > 

צור

השם צור מתאר דבר או אדם קשה כסלע, או קשוח ובטוח בעצמו. בתנ"ך מיוחס השם למקום מחסה או מבצר, ואף ככינוי לאלוהים, כפי שמסופר בספר תהילים, פרק ס"ב, פסוק ח', "עַל-אֱלֹהִים, יִשְׁעִי וּכְבוֹדִי; צוּר-עֻזִּי מַחְסִי, בֵּאלֹהִים". על כן, השם נושא עימו משמעות של ביטחון, כוח, גבורה, אחריות ואהדה. כמו כן, השם צור הוא שמה של הדמות התנכית, צור בן מדין, "וְאֶת-מַלְכֵי מִדְיָן הָרְגוּ עַל-חַלְלֵיהֶם, אֶת-אֱוִי וְאֶת-רֶקֶם וְאֶת-צוּר וְאֶת-חוּר וְאֶת-רֶבַע חֲמֵשֶׁת, מַלְכֵי מִדְיָן" ספר במדבר, פרק ל"א, פסוק ח'.
קראו עוד על משמעות השם צור > 

 

לעוד רעיונות לשמות לבנים - לחצו כאן