MyFeed Personalized Content
אבני דרך בהתפתחות ותזונת התינוק בגיל 6-12 חודשים
מאמר
הוספה למועדפים

הורים בחיתולים - איך בוחרים תמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות)

מה חשוב לדעת כשבוחרים תמ"ל לתינוק?
אנה קוגן ורננה מזרחי, משוחחות על הרכיבים החשובים שצריך להכיר

אין ספק שהנקה בלעדית היא ההזנה המומלצת ביותר לתינוקות, עד גיל חצי שנה ולאחר מכן בשילוב מזונות משלימים והמשך הנקה עד גיל שנתיים. יחד עם זאת, במידה וההנקה לא מתאפשרת יש לבחור תמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות) על בסיס חלב פרה אלא אם ישנה המלצה רפואית אחרת. כדאי לדעת שמשקאות חלב ומשקאות צמחיים שאינם מיועדים להזנת תינוקות, אינם חלופה מתאימה. חצי השנה הראשונה לחיים היא תקופה חשובה ביותר, משום שהתזונה במהלכה מתבססת אך ורק על מקור אחד.
על פי משרד הבריאות, הוגדרו רכיבי החובה בתמ"ל לפי תקנים בינלאומיים. מבחינת אבות המזון מדובר בחלבונים, שומנים ופחמימות וכן בהעשרה בויטמינים ומינרלים. חשוב לציין כי באופן עקרוני כל חברות התמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות) מספקות את ההרכב המתאים לגדילה והתפתחות נאותה על פי תקני משרד הבריאות. עם זאת, ישנם הבדלים מסוימים בסוג השומנים, החלבון והפחממות בין החברות ובין השלבים השונים, מעבר לכך, ישנם רכיבי רשות שניתן להוסיף לתמ"ל.
בין הרכיבים שניתן להוסיף לתמ"ל הם פרוביוטיקה –חיידקים פרוביוטים, חיידקים ידידותיים למערכת העיכול.
HMO – Human Milk Oligosaccharides  -אוליגוסכרידים (שרשראות קצרות של סוכרים)  ייחודיים הנמצאים בחלב אם אנושי, מהווים את הרכיב השלישי בכמותו בחלב אם ובעלי תפקיד במערכת החיסון. המדע והטכנולוגיה המתפתחת מאפשרת היום להוסיף אולגוסכרידים לתמ"ל ( הHMO בתמ"ל אינו מופק מחלב אם) 
LC PUFA (אומגה 3 ו-6) חומצות שומן רב בלתי רוויות ארוכות שרשרת. מסוג DHA וARA, המוכרות יותר בשם אומגה 3 ו-6. אלו הן חומצות שומן שכמותן קטנה באופן יחסי אך תפקידן משמעותי בהזנת תינוקות ובעיקר בהזנת פגים. ניתן למצוא אותן בחלב אם גם אם תזונת האם מאד דלה בהן, מה שיכול לרמז על חשיבותן.

כיצד נדע איזה תמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות) מתאים לתינוק שלנו?
ההבדלים בין הסדרות השונות מצויים בעיקר ברכיבי הרשות. מעבר לרכיבים אלו נהוגה שיטת השלבים המוכרת לכולנו:
שלב 1 – עבור תינוקות מגיל לידה עד חצי שנה (0-6 חודשים) 
שלב 2 – עבור תינוקות מחצי שנה עד שנה (6-12 חודשים) 
שלב 3 – עבור תינוקות מגיל שנה ואילך (ניתן להגיש גם בכוס) 
יש להתאים את התמ"ל לגילו של התינוק, כאשר עוברים שלב, יש לזכור שמערכת העיכול של התינוק מבשילה ולכן תמיד עדיף לעשות מעבר הדרגתי ובמידה והתינוק נראה באי שקט כדאי לחכות כשבוע שבועיים לפני שמחליטים להחליף תמ"ל מכיוון שלעיתים התינוק צריך זמן להסתגל. 

ניתן להתייעץ בנושא המעבר משלב לשלב עם יועצות התזונה של מטרנה בטלפון 1800-32-3333