MyFeed Personalized Content
6-0 חודשים
מאמר
הוספה למועדפים

מדוע חשוב לגרות את חושי התינוק

גירויים וקשר חשובים לתינוקות- דברו עם התינוק, חייכו אליו וחבקו אותו. איך מגרים את החושים ומה חשוב לדעת.

התינוק חווה את העולם דרך חמשת החושים. לצורך למידה והתנסות עליו להפעיל את חמשת חושיו – ראייה, שמיעה, ריח טעם ומגע. הוא באופן טבעי חוקר את החפצים ואת כל מה שהוא פוגש על ידי החושים. כשהוא מקבל משהו חדש ליד, הוא מתבונן בו, הוא מקשיב לו, הוא מריח אותו, הוא ממשש אותו, ולעיתים, הוא גם טועם אותו. אנו יכולים להעניק לו מרחב של גירויים רחב מאוד. כבר בגיל הזה, אנו יכולים לחשוף אותו למגוון רחב של התנסויות.

התינוק, ממש כמונו, משתמש בחמשת חושיו, רק שלפעמים הם מופעלים קצת שונה מאיתנו.

מה כדאי לדעת על חושי התינוק?

חוש הראייה

מערכת הראייה היא אחת האחרונות שמשלימה התפתחותה מבחינת הרצף הכרונולוגי. עיני העובר מתפתחות בשלבים המאוחרים בהריון, בסביבות שבוע 33. התינוק אמנם נולד רואה אבל הראיה שונה משל אדם מבוגר בקונטרסט הצבעים שהוא רואה. צבעים מנוגדים כמו אדום שחור ולבן, הם צבעים שכדאי להראות לו בחודשים הראשונים. בהמשך הוא מזהה תבניות של פרצופים בצורה מובחנת יותר.

איך לעודד? תלו בעגלה ספר עם צורות בתחילה בצבעי שחור לבן ואדום, דאגו למוביילים ולגירויים ויזואליים סביבו

חוש השמיעה 

בשבוע ה-22 להריון העובר שומע ויכול להקשיב למוזיקה או לקולות מחוץ לרחם. כיוון שחוש השמיעה פעיל ומפותח גם בשלבים מוקדמים התינוק נולד כשהוא מגלה העדפה ברורה לקולות של הוריו, אותם שמע ברחם ובעיקר של אימו אותה שמע כל הזמן.

גם קולות של פעימות לב או קולות לבנים של רעשים מועדפים על תינוקות ומרגיעים אותם.

איך לעודד: שימו לתינוק מוזיקה נעימה, דברו איתו ודאגו להגיב לקולות שהוא משמיע.


חוש הטעם 
באופן מפתיע תינוקות יעדיפו טעמים שהוריהם ובעיקר האמא מעדיפה. הטענה היא שהטעם עובר גם בחלב אם . בחודש הראשון לחייו התינוק מסוגל להבחין בין מספר טעמים שונים. תהיה לו העדפה ברורה לטעם המתוק, קצת כמו הלקטוז בחלב. 

איך לעודד? בזמן המתאים חשפו אותו לטעמים שונים ולמרקמים

חוש הריח 
מכירים את העצה לשים לתינוק חיתול עם ריח של אמא או ריח של חלב אם במיטה, כדי שיירדם בקלות? העצה הזאת מתבססת על ההבנה שתינוקות נולדים עם חוש ריח מפותח מאוד ולמעשה יכולים לזהות את האם על פי ריח גופה וריח החלב שלה מיד עם לידתם. במקביל תינוקות לא אוהבים ריחות חזקים ועדיף בזמן ההחזקה שלהם לוותר על בושם חזק או ריח אחר חזק.  

איך לעודד: קשה לעודד אבל בעיקר כדאי להימנע מריחות חזקים סביב התינוק אבל בילוי משותף במטבח או בגינה יעזרו

חוש המישוש
תינוק נוגע וממשש דברים סביבו ובהמשך מכניס את הכל לפיו ובודק את העולם דרך הפה.  רוב למידת העולם שלו היא דרך המגע ולכן חשוב לאפשר לו לחוש בסוגי מרקמים ובדים, שהוא יכול למשש.

איך לעודד? תנו לתינוק משחקים שונים מחומרים מגוונים וטקסטורות שונות. כמובן שמרו על בטיחות וחפשו משחקים מתאימים ולא קטנים מדי