MyFeed Personalized Content
12-6 חודשים
מאמר
הוספה למועדפים

התמודדות עם בקיעת שיניים ראשונות

בקיעת השן הראשונה היא מאורע מרגש. התינוק שלכם עדיין נשאר תינוק, אך אין ספק כי הוא בדרך להפוך לפעוט. כבר לא יהיה לו אותו חיוך ערום שיניים...הוא ילמד לנגוס, לאכול מזון מוצק "של גדולים" וייהפך להיות עצמאי יותר ויותר. 

מעבר להתרגשות סביב מאורע חגיגי זה, קיימים לעניין גם צדדים פחות שמחים. יש המקשרים בין בקיעת שיניים אצל תינוקות לבין הופעת חום, שלשולים ושאר בעיות בריאות. עד כמה נכון הדבר ? כיצד ניתן להתמודד עם כך ?

השן הראשונה של התינוק בוקעת לרוב בגיל חמישה עד שבעה חודשים. השיניים הראשונות הן השיניים הקדמיות, ולאחריהן בוקעות השיניים החותכות העליונות. לעיתים, ארבעת השיניים הקדמיות העליונות בוקעות בסמיכות גבוהה אחת אחרי השנייה.

האם התינוק חולה בעת בקיעת השיניים? ובכן, ברוב המקרים של בקיעת השיניים הראשונות תגרם אי נוחות כתוצאה מנפיחות קלה של החניכיים, הזלת ריר ולעיסה מוגברת. התינוק עשוי להיות חסר שקט, להתעורר בבכי בלילה. בניגוד למיתוס המפורסם, בקיעת השיניים אינה גורמת בהכרח להתכווצויות, הקאות, שלשול, אבדן תאבון או חום גבוה. אם התינוק מראה כמה מהסימפטומים האלו הוא כנראה חולה ויש לפנות לרופא. נכון הדבר כי יש תינוקות הנוטים יותר לתופעות כמו שלשול או פריחה בזמן בקיעת השיניים. אולם ככלל, בקיעת שיניים אינה תופעה הקשורה ישירות להופעת מחלות.

ומה בכל זאת ניתן לעשות על מנת להקל על התינוק, במידה ובקיעת השיניים מלווה בחום, שלשולים או חוסר שקט ?

  • ניתן לעסות בצורה עדינה את החניכיים באצבעכם הנקייה.
  • ניתן לתת לתינוק נשכן קר העשוי להרגיע את החניכיים הרגישים.
  • לא למנוע מהתינוק לדחוף את ידיו לפה. הדבר עוזר לו להתמודד עם הכאב בחניכיים.
  • אם התינוק מאוד סובל אפשר לתת מדי פעם נר נגד חום וכאבים.

החל מגיל חצי שנה לאחר בקיעת השן הראשונה או בגיל שנה (הקודם מבין השניים) יש לקחת לראשונה פעוט לרופא שיניים לבדיקה ראשונה.

לסיכום, כל תינוק עובר את תהליך בקיעת השיניים בצורה שונה. יש ברי מזל שאצלם יצוצו השיניים זו אחר זו במהירות וללא כל סימני כאב, חום או סבל, למעט ריור מוגבר. ואילו אצל אחרים בקיעת כל שן עשויה להיות קשורה עם הופעת חום גבוה ואי שקט מוגבר. בכל מקרה, לא תוכלו לשנות מאום, רק לנסות להקל על תינוקכם.

אולי תרצו לדעת מה יקרה בעוד 3 חודשים עם התינוק...