MyFeed Personalized Content
אבני דרך בהתפתחות ותזונת התינוק בגיל 6-0 חודשים
מאמר
הוספה למועדפים

סוגי מנשאים לתינוק

רוצים להשתמש במנשא לתינוק ולא ממש יודעים איך? באילו סוגי מנשאים ניתן להשתמש להחזקת התינוק, כיצד לקשור את המנשא כך שיהיה בטיחותי, מהו מנשא ארוך ומהו מנשא ילקוט, כיצד לובשים את המנשאים ואיך מכניסים ומוציאים את התינוק מהמנשא.

הקטנטן שלכם היה עטוף במשך 9 חודשים בתוך הרחם, ובעוד שלשאת אותו זמן כה רב, היה כנראה אתגר לא פשוט, התינוק היה ודאי מאוד מרוצה מהערסל המרופד שלו. 
תינוקות שנישאים על גבי הוריהם, הם תינוקות שמחים ומרוצים, ומאחר ותינוקות יודעים מה הם אוהבים (והם גם טורחים לעדכן אותנו בעניין בקול רם) הורים רבים בוחרים להמשיך לשאת את התינוק שלהם לאורך החודשים הראשונים לחייו ואף מעבר לכך.

על אף שהמנשאים של היום נראים מאוד טרנדיים, למעשה מדובר בפרקטיקה של אלפי שנים, בהן נהגו הורים לשאת את התינוק על גופם, בזמן שעבדו או נעו ממקום למקום.

למה כדאי להשתמש במנשא?

  1.  נשיאת התינוק שלנו, מאפשרת לו לחוש במקום הבטוח ביותר ומזכירה לו שאנחנו הבית הראשוני שלו, דואגים לו ועוטפים אותו קרוב לגופנו. 
  2. המנשא הוא כלי מאוד נוח ויעיל, המאפשר להעניק לתינוק קרבה ותמיכה ולנו הוא מאפשר להמשיך לעשות דברים עם שתי ידיים פנויות. 
  3. כלי נהדר לחיזוק הקשר בין ההורה לתינוק, תוך שמירה על קרבה פיזית במהלך היום, במיוחד במהלך "הטרימסטר הרביעי"
  4. תומך בהתפתחות הפיזית והרגשית של התינוק, כולל בהתפתחות השפה שלו, שכן התינוק נמצא בגובה של אנשים ולומד על העולם על ידי התבוננות בו.
  5. מאפשר לאמא להניק תוך כדי נשיאה
  6. מאפשר גם לתינוקות גדולים יותר, ליהנות מבסיס אם (או אב) יציב, ולהרגיש בטוחים ומוגנים

ישנם כמה סוגים של מנשאים, כשלכל אחד היתרונות שלו:

מנשא ארוך/ מנשא בד

מנשא מבד, שלעיתים מכיל לייקרה ונכרך סביב ההורה והתינוק. ישנם כמה סוגים של מנשאים כאלו:
1. מנשא כריכות מודרני ללא קשירות, שנלבש בקלות כמו חולצה 
2. מנשא קלאסי מבד ארוך שמאפשר התאמה מדויקת לכל מידה
יתרונות מנשא בד:
•    מתאים מאוד לערסול התינוק
•    לשימוש מגיל לידה
•    מאפשר מגוון תנוחות

איך קושרים מנשא בד ארוך? (ראו הדגמה בסירטון)
מוצאים את קו האמצע של המנשא, פעמים רבות ניתן למצוא במרכזו כיס או דוגמה מעוצבת, שמים את החלק האמצעי של המנשא על הבטן, כמו חגורה קדמית ויוצרים צלב מאחור. 
לאחר מכן מעלים את הבד אל הכתפיים, מהדקים היטב את המנשא לגוף, יוצרים עוד איקס מקדימה ומשחילים את שובלי הבד לתוך החגורה שיצרנו בהתחלה.
בשלב הבא לוקחים את השובלים לאחור, ושוב יוצרים איקס על הגב וקושרים מקדימה בשני קשרים פשוטים.

איך שמים את התינוק במנשא בד ארוך?
יש כמה דרכים לשים את תינוק במנשא. תינוק שרק נולד נעדיף להכניס למנשא בתנוחת ערסול. נאחוז את התינוק על הזרוע שלנו עם הפנים מטה, נחזיק בחלק של האיקס הקרוב והצמוד לגוף שלנו, נמתח אותו ונכניס את הישבן של התינוק פנימה תוך שאנו מכסים את הכתף ואת ראשו. עם האיקס השני נעטוף גם את הישבן שלו. כאשר התינוק מעורסל, נבדוק שאזור האף משוחרר והוא יכול לנשום בקלות. נסדר גם את הכתפיות של המנשא בנוחות על הכתפיים ולבסוף נסדר את החגורה של המנשא כך שתאחוז את גוף התינוק בביטחון.
כדי להוציא את התינוק מהמנשא נבצע את הפעולות בסדר הפוך. נוריד את החגורה, נשחרר איקס אחד כשהיד תומכת בגוף התינוק, נשחרר איקס שני ונוציא את התינוק החוצה.
צפו בסירטון ולמדו אודות עוד על שימוש במנשאים
 

 

 

מנשא כתפיים/ מנשא ילקוט

מנשא ילקוט הוא גרסה מודרנית של המנשא המסורתי הסיני. במנשא זה הריבוע האוחז בגוף התינוק הוא מעוגל ומותאם לצורת גבו של התינוק, והרצועות קצרות יותר ונסגרות באבזמים ולא בקשירות. למנשא יש חגורת מותניים קשיחה ורצועות כתפיים הנסגרות באבזמים, עם כוונון המאפשר התאמה של המנשא, החל ממשקל 4 ק"ג.
מנשא שנתמך על הכתפיים ולתינוק יכולה להיות רק תנוחה אחת, בה הפנים של התינוק יכולות להיות מופנות לחזה של מי שנושא אותו. ישנם כמה מנשאים מסוג זה שבחלקם התינוק יכול גם להיות מונח בגבו לחזה של הנושא אותו.
יתרונות:
•    ללא הגבלת גיל
•    ללא קשירות
•    נוח להורה לנשיאה ממושכת
•    נקשר באמצעות הקלקה על הקליפס

*המנשא לא מאפשר ערסול

מנשא מסורתי סיני/היברידי

דומה מאוד למנשא הילקוט- בשניהם התינוק נמצא באותה תנוחה, שניהם מתאימים לנשיאה על הבטן או על הגב, שניהם נוחים ושניהם שימושיים לטווח ארוך.
מנשא בסגנון מסורתי סיני הוא מנשא שמקורו במזרח הרחוק והוא מבוסס על ריבוע בד עם רצועות קשירה היוצאות מארבע הפינות. שתי הרצועות התחתונות נקשרות סביב המתניים, ושתי הרצועות העליונות נקשרות סביב הגב והכתפיים. 
מנשא סיני נקשר סביב הגוף ברצועות ארוכות. הקשירה פשוטה ומהירה אך אורכת כמה שניות.
יתרונות:
•    ללא הגבלת גיל
•    נוח להורה לנשיאה ממושכת
•    נשיאה בתנוחה זקופה
•    רך ועוטף

*המנשא לא מאפשר ערסול

מנשא צד

מנשא מבד לא אלסטי, העשוי כחישוק הנלבש באלכסון על כתף אחת ומאפשר כוונון והידוק של המנשא בהתאם למידת ההורה והתינוק.
יתרונות:
•    מתאים לכל גיל
•    מאפשר מגוון תנוחות לנשיאת התינו
•    נוח להנקה
•    נוח לנשיאה של פעוטות
•    קל ללבישה
•    להורים המעדיפים מנשא מאוורר יותר (בקיץ למשל)

איך תדעו באיזה מנשא לבחור?

הדרך הטובה ביותר לבחור מנשא היא לנסות ולראות מה הכי נוח. יש היום חנויות רבות ואף שירותים משלימים, המאפשרים לנסות את המנשא לפני הקניה. לחילופין, אפשר לבקש מחברים או קרובי משפחה לנסות את המנשא שלהם לפני שתרכשו מנשא משלכם.