MyFeed Personalized Content
אבני דרך בהתפתחות ותזונת התינוק בגיל 6-12 חודשים
מאמר
הוספה למועדפים

בילוי זמן איכות עם ילדים קטנים ותינוקות

התינוק הקטן שלכם גדל והוא צועד לקראת היותו פעוט. הוא כבר עושה את צעדיו הראשונים, מבין לא מעט מילים וייתכן שאף מתחיל לדבר. גם הכישורים המוטורים והכישורים הקוגניטיביים שלו הולכים ומשתכללים,  אבל.. הוא עדין קטנטן! איך כדאי לנצל את הזמן ולבלות יחד?

חשוב לזכור כי לא מומלץ לייצר עודף פעילויות עבורו. אחרי הכול, עדיין מדובר בעולל צעיר מאוד עם יכולת ריכוז מוגבלת, שמתעייף מהר, ועם סף סבלנות לא גבוה במיוחד. תינוק שגילה זה עתה את חדוות ההליכה ינסה בכל מחיר לתרגל את התגלית החדשה כך שכדאי פשוט לאפשר לו סביבה בטוחה להתהלך ולחקור את העולם מנקודת המבט החדשה שלו.

זמן איכות עם הקטנטן הוא קודם כל זמן איתכם, כזה שבו הקשב שלכם מופנה במלואו לתינוקכם. עבורכם זה אולי מאוד פשוט וקל, אולם עבורו זה עולם ומלואו:

  • לצייר ביחד – זה הזמן ליצור ציור ביחד. תוכלו לצייר בצבעי ידיים או בצבעים מיוחדים שנוח, לפעוטות קטנים ולילדים גדולים יותר, להחזיק. הציור יכול להיות חוויה כייפית ויצירתית במיוחד עבור שניכם.
  • לקרוא ספרים –  תנו לילדכם לבחור ספרים מערימת הספרים שלו וקראו לו בקול רם. תוכלו להציע לו להשתתף בסיפור על ידי שאלות פתוחות כמו "מה קורה בתמונה הזו?" או "איפה נמצא הכלב?". עשו יחד קולות והסבירו מה רואים בתמונות. תופתעו לגלות כמה הפעוט שלכם מתעניין ומשתתף בסיפור. 
    כשאתם קוראים יחד, אל תשכחו להתמקד ברגע. הקריאה עם ילדים קטנים ותינוקות צריכה להיות זמן של חיבור ביניכם. נסו להתרכז בקטנטן ולהקדיש לו את כל תשומת הלב שלכם. זה יעזור לו להרגיש מיוחד ומוערך.
    בחרו ספרים מתאימים, קצרים וצבעוניים, עם דמויות פשוטות ותמונות בולטות. ספרים עם טקסט קצר וחזרתי עשויים להיות מהנים מאוד עבור ילדים צעירים.
    בזמן הקריאה, אל תשכחו ליצור סביבה נוחה. תכינו מקום נוח לשבת, עם כרית או משטח רך כדי שילדכם ישב או ישכב וירגיש נוח. וודאו שיש מספיק אור כדי לראות את הספרים והתמונות בבירור.
    זה הזמן לגייס את כישורי המשחק שלכם! בעת הקריאה, נסו להעניק תחושות וגוון קול לדמויות לפי האירועים בסיפור. זכרו שיש לכם את הקהל הכי אוהד בעולם ופשוט תהנו.
    מרגישים שעניין הקריאה פחות זורם לכם? אל תתיאשו. התחילו בקריאה פשוטה. אפשר להתחיל עם ספרים חביבים שבהם יש דברים ידועים כמו צבעים, פריטים ביתיים וחיות. המשיכו לנסות דרכים חדשות ויצירתיות לקריאת סיפורים עם הקטנטן, לפעמים שיר בחרוזים או דמות מצחיקה יכולים לעשות את כל ההבדל.
  • לבנות מגדל קוביות – הזדמנות נהדרת לפתח את המוטוריקה של ילדכם, לתרגל צבעים ולפתח את עולם הדמיון. ילדים קטנים ותינוקות נהנים מאוד להרכיב ולהרוס את המגדלים שלהם, תוכלו גם לבנות בקוביות גדולות שיעזרו להם לפתח מיומנויות מוטוריקה גסה. המגדל נפל והתפרק? ממש לא נורא. כמו בחיים, אוספים ובונים מחדש.
  • להרכיב פזל – בכלל לא חשוב אם הפאזל מורכב נכון. הרעיון הוא לבצע פעילות ביחד. אפשר להסביר לילדכם מה מצויר בתמונה, להעלות את נושא המספרים (מספר חלקי הפזל) ולהראות את התוצאה לפעילות שהיא התמונה המושלמת.
  • פארק השעשועים השכונתי – ישיבה עם ילדכם בארגז החול והתעסקות עם החול יכולה להיות פעילות מהנה מאוד עבורו. המגע עם החול, יצירת ה"ארמונות" תהיה עולם ומלואו עבורו. לחילופין, ניתן לעזור לו לשכלל את כישוריו המוטורים במגלשה ובסולם וממש לראות אותו קורן ומאושר בזמן הטיפוס. אולי, כבונוס גם תפגשו הורים נחמדים.
  • ג'ימבורי – יחד תוכלו להישתטות ולעשות קצת שיגועים וגם...  לפתח את המוטוריקה. קפצו יחד, התנדנדו, זרקו כדורים מפלסטיק ותקבלו ים של חיוכים.
  • עיסוי תינוקות – פעילות זו מומלצת בדרך כלל בגיל צעיר יותר, כאשר ילדכם פחות תזזיתי, אך יש תינוקות הנהנים מאוד ממגע מרגיע גם בגיל מתקדם יותר. שמרו את העיסוי לזמן הערב. שירו שיר קטן או דברו על היום שהיה, עסו את רגליו הקטנות ואת ידיו, הסתכלו לקטנטן בעיניים ומלאו אותו באהבה. 
  • משחקיות – לפעמים כבר פחות מעניין לשחק בבית ולשם כך יש משחקיות. עברו עם ילדכם מפינה לפינה לפי רצונו, עודדו אותו לגלות ולחקור משחקים חדשים, שחקו איתו ושבחו אותו על החוכמה הרבה שהוא מפגין.
  • פעילויות עם קערת מים – הציבו קערה עם מים והוסיפו לתוכה צעצועים צבעוניים, כפיות עץ וכדורים צבעוניים שימשכו את תשומת הלב של הפיצקי. תוכלו לערבב יחד את המים עם מזלג או לטפטף מים מהכף. 
  • חוגים - ישנם מספר חוגים המיועדים לקטנטנים בגילאי שנה. חוגי התעמלות שמכונים בד"כ ג'ימבורי, ליווי התפתחותי לתינוקות, בייבי יוגה וחוגי "שחיה" לתינוקות. החשוב מכל הוא שזמן החוג יהיה זמן איכות של ההורה והתינוק. מאחר והמסגרת קבועה (יום ושעה) תהיו בטוחים ששעת האיכות המתוכננת אכן תצא לפועל – מומלץ מאוד להורים עסוקים לקטנטנים.

לסיכום, אין חשיבות לסוג הפעילות. מה שחשוב הוא כי בכל פעילות תהיה אינטראקציה ביניכם ושילדכם יזכה למלוא תשומת הלב שלכם. ללא הפרעות מצד אחיו, או מצד הטלפון הנייד שלכם. אל תחששו להניח לזאטוט לחקור ולצפות בו משחק מבלי להנחותו מה עליו לעשות. תגלו שהקטנטן הוא חכם גדול. בכל פעולה או משחק כיף לגלות צדדים נוספים שלא הכרתם.