MyFeed Personalized Content
אבני דרך בהתפתחות ותזונת התינוק בגיל 12-24 חודשים
מאמר
הוספה למועדפים

האם זה הזמן להביא עוד ילד?

לחכות כדי שהילד הגדול יקבל את מלוא תשומת הלב או ללדת במרווחים קרובים כדי שהילדים יהיו חברים? מה נכון לעשות ואלו שיקולים כדאי לקחת בחשבון כאשר שוקלים - מתי כדאי להיכנס להריון שני או האם זה הזמן להביא עוד ילד.
 

השאלה מתי להיכנס להריון שני או מתי להביא עוד ילד, היא שאלה ששואלים הורים רבים, אבל באופן מפתיע היא גם שאלה ששואלת כל הסביבה. גם אם רק ילדתם, הבייבי הקטן נמצא בעגלה, לכל אחד מהחברים, בני המשפחה ואפילו אנשים שאתם פחות מכירים, שואלים – "נו... מתי תעשו לו אח"? 
קבלו ספוילר לעתיד – גם אם תצאו לגינה עם שני ילדים, יהיו מי  שיעודדו ובעיקר ימליצו לכם מתי להביא עוד ילד. ההתערבות הזאת מגיעה עם טיפים והסברים. יש שיטענו שאחים צמודים זה יתרון – הם מעסיקים אחד את השני והופכים לחברים טובים. אחרים יטענו שכדאי לחכות קצת כדי שהילד הבכור יעזור עם אחיו הקטן או יהיה עצמאי יותר.
מה באמת נכון ומה המרווח האידאלי בין הריונות והאם יש מרווח נכון להורים או לילדים?

אסכולת האחים הצמודים: מרווח של פחות מ 3 שנים

לידת ילדים צמודים, שונה כמובן מתאומים, אבל מייצרת אינטנסיביות לא קטנה בטיפול בשני ילדים קטנים. פער של פחות משלוש שנים אמנם מקל על הילד – הזיכרון שלו לטווח ארוך עדיין לא התפתח מספיק כדי להרגיש שמשהו השתנה או נלקח ממנו.

זהו גיל בו הילד עוד לומד  ומתנסה בכישורים חברתיים ולפעמים גם כישורים מוטורים כמו ללכת, ולטפס והוא עדיין בשלבי התפתחות שונים שדורשים עזרה כמו גמילה מחיתולים. כך שלמעשה אתם תטפלו בשני קטנטנים עם צרכים די דומים מבחינת השגחה, לפעמים החלפת חיתולים או שעות שינה.

החסרונות ברורים- מדובר בעייפות, לפעמים החלפת חיתול לשני ילדים ולפעמים הקשיים גורמים להורים להתייחס יותר לצרכי אחד הילדים ופחות השני (לדוגמה הילד הקטן תמיד יגרר אחרי הגדול יותר לפעילויות).
למרות החסרונות - לפחות בשנים הראשונות תוכלו ללכת עם הקטנטנים חוגים דומים, להצגות ולבלות ביחד ויש סיכוי שהם ירגישו קרובים ויפתחו קשרים קרובים.

לוקחים את הזמן: פער של 4 שנים ומעלה

הבייבי כבר פחות בייבי והוא בן שלוש. הוא עצמאי יותר, יודע מה הוא רוצה (לפעמים יותר מדי דעתן), גמול מחיתולים וגם יודע להיפרד בקלות בגן או עם מטפלת ולשחק עם חברים. 
אם עכשיו החלטתם לעשות עוד תינוק סביר להניח שאתם תהיו פנויים יותר פיזית לטיפול, כבר פחות עייפים מלילות בלי שינה ויכולים להתרכז בטיפול בו. 
ככל שהפער יהיה גדול יותר כנראה שהבכור יזכור את הזמן שלו אתכם ואולי יקנא או ידרוש זמן שלו בנפרד. גם החיבור בין האחים, מבחינת תחומי עניין ומשחקים שונה וגדל ככל שהפער גדול
התבלבלתם? אתם לא היחידים, מסתבר שהורים בכל העולם מתלבטים בשאלה מה המרווח הנכון בין אחים ומתי להיכנס להריון נוסף
אולי לחוקרים יש תשובה?
מסתבר שיש לא מעט מחקרים על הריון שני ועל הזמן המומלץ בין הריון להריון והרחבת המשפחה. ישנם מחקרים רבים שמתייחסים לפער אידאלי בין הריונות מהמקום המדעי – מה נכון לאישה ואיך הגוף מגיב להריון נוסף קרוב או רחוק. מחקרים שנעשו בארה"ב, שבדיה, דרום אמריקה ואפילו בישראל, התייחסו לכך שהריון קרוב מדי בטווח של חצי שנה מתום הלידה, מגביר את הסיכון ללידה מוקדמת וללידת תינוק קטן יחסית. לדעת החוקרים שנתיים מתום הלידה זהו זמן אידאלי מבחינת גוף האישה, להיכנס להריון.

מה התשובה של הפסיכולוגים?

הפסיכולוגים מתייחסים לשלבים שבו נמצא הבכור ולצרכים שלו וידברו על גיל 3 כגיל בו ילד מפתח עצמאות מספיקה כדי שלכם יהיה זמן להתמודד עם צרכיו של תינוק נוסף והרחבת המשפחה.
מה השיקולים שלכם ומתי מבחינתכם נכון לדבר על הבאת ילד נוסף?
כנראה שהבנתם את העניין – לכל אחד יש תשובה אחרת מה נכון ומתי כדאי לכם להביא ילד נוסף, אבל, בסופו של דבר הרחבת המשפחה כוללת צדדים רבים, גם כלכליים וגם רגשיים. נכון שמערכת הלחצים מסביב יכולה להיות לא פשוטה אבל הילד שייוולד הוא שלכם ולכן רק אתם יודעים אם אתם מוכנים לעוד תינוק ומתי.

כמה שאלות שכדאי לשאול לפני תכנון הריון נוסף:

  1. הוצאות כלכליות – כל ילד מביא איתו אושר ושמחה וגם הוצאות כלכליות. מעבר לבגדים ולחדר ועגלה, שאולי יש לכם מהאחים הגדולים, גם חיתולים ומטרנה, וכמובן גן פרטי או מטפלת, ועוד הוצאות.
  2. עזרה ותמיכה – אם שניכם עובדים במשרה מלאה, כדאי לבדוק מה מערך העזרה שיש לכם. ילד שני או שלישי דורש לא מעט והאח הגדול ממשיך לדרוש את שלו. בדקו אם יש לכם עזרה בהבאה לגן או במקלחות בערב ועוד.
  3. האם אחד מבני הזוג מעוניין יותר בהרחבת המשפחה? לפעמים אחד מבני הזוג מעוניין יותר והשני פחות, לפעמים הלחץ להביא עוד ילד ולהגדיל את המשפחה, מגיע מהצד של סבא וסבתא. אז קחו נשימה ונסו להבין אם זה צורך ורצון שלכם או נובע מלחצים אחרים.
  4. גיל האם – אין מה לעשות, הגיל שלנו משחק תפקיד וככל שהאישה מתבגרת מומלץ להתייעץ עם הרופא.ה ולהבין לגבי מצב הפוריות, ולפעמים להחליט לפי המלצות רפואיות.
  5. בשורה התחתונה – מדובר בהחלטה משמעותית שעליה תצטרכו לקחת אחריות מלאה בהמשך. לכן, אל תתנו לאף אחד להחליט בשבילכם ותבינו לבד מתי הזמן הנכון לכם להבאת ילד נוסף או הרחבת המשפחה.
    בהצלחה