MyFeed Personalized Content
6-0 חודשים
מאמר
הוספה למועדפים

איך לבחור מזרן לתינוק

מזל טוב, תינוק חדש הגיע לעולם ואנחנו כאן כדי לספר לכם על כל מה שחשוב לדעת, כדי לבחור עבורו את המזרן המתאים ביותר. אז אילו סוגי מזרנים קיימים בשוק ואיך נדע באיזה מזרן לבחור? 

נכתב בשיתוף עם: אבי ורון, מומחה לבטיחות 
בשנת חייו הראשונה התינוק שלנו מבלה שני שלישים מזמנו בשינה במיטתו וחשוף בה לסיכונים שונים. לכן, עלינו להקפיד בבחירת מזרן שיהיה בטוח עבורו עד כמה שאפשר.
ישנם הרבה מאוד סוגי מזרנים לתינוקות המצויים בשוק, בטווחי מחירים שונים. לעיתים, המזרן נמכר יחד עם המיטה, וזה עשוי להוריד את עלותו, אולם גם במקרה כזה, עליכם לוודא שהמחיר אינו בא על חשבון האיכות או הבטיחות עבור התינוק שלכם. 

רך, קשה, אטום, נושם או רשת?

כאשר תינוק שוכב על ביטנו, יכול להיווצר מצב שבו אברי הנשימה שלו יהיו מכוסים על ידי המזרן. במצב כזה, עלול להיווצר קושי בנשימה ואף חנק. ממחקרים, עדין לא נקבעה דרגת קשיות חד משמעית, אולם מוסכם כי על המזרונים להיות קשים בשנה הראשונה לחיי התינוק. זו הסיבה שקיימים גם מזרונים דו צדדיים, אשר צד אחד שלהם קשה וצד אחד רך, המיועד לשימוש מעל גיל שנה. מעבר לרמת הקושי או הרכות של המזרן, קיימים גם עוד מספר פרמטרים נוספים המשולבים במזרנים לתינוק, שכדאי להכיר טרם ההחלטה על הקנייה. הנה כמה מהם:

מזרן אטום 

מזרן המכוסה בבד אטום או בשעוונית ועל כן אוטם את המזרן. קיימים סוגים שונים של מזרנים העשויים מפוליאוריתן מוקצף (ספוג), פוליסטרן מוקצף קשיח (נראה כמו קלקר), לטקס (סוג של גומי טבעי), וכן קיימים מזרוני קפיצים המשולבים באחד מהחומרים הנ"ל. השיקול באיזה ממזרונים אלה כדאי לבחור תלוי בהעדפתכם האישית. מזרן אטום לא מאפשר לנוזלים לעבור דרכו, אך  פחות נושם.

מזרן "נושם"

מזרן שמצופה בחומר דרכו אוויר ונוזלים יכולים לעבור. כמו כן, הליבה, או מרכז המזרן מורכב מחומר שמאפשר מעבר חופשי של אוויר ושל נוזלים דרכו. ספוג ולטקס אינם מאפשרים מעבר כזה. בנוסף, אם המזרן עטוף בבד נושם, אך הליבה עטופה בבד אטום, הרי שהמזרן אטום ואיננו נושם. שימו לב שמזרן "נושם" מאפשר מעבר של אוויר - אך גם של נוזלים - ועלול להפוך למצבור חיידקים אם לא מקפידים לנקות אותו ולייבש אותו היטב.

מזרן רשת

מזרן העשוי רשת אלסטית המתוחה על מסגרת. המשטח עליו ישן התינוק הוא הרשת עצמה ולא מדובר במזרן עם ליבה מהסוג אותו אנו מכירים.   
למזרן זה יתרון מדיד במעבר אוויר חופשי יותר דרכו והניקוי העמוק והייבוש היסודי הם הקלים ביותר לביצוע.

כמה כללים חשובים נוספים בהקשר לבחירת המזרן לתינוק

1. על המזרן, בין אם הוא מסופק כחלק מהמיטה ובין אם לא, לעמוד בתקן הישראלי ת"י 1548 - מזרנים ומגיני ראש לתינוקות ולפעוטות, לעגלות ולמתקנים ביתיים דומים. לכן מומלץ לרכוש רק מזרנים נושאי תו תקן. כל מזרני התינוקות בישראל חייבים לעמוד בדרישות התקן של מכון התקנים. ישנם שני סוגי אישורים: תו תקן (בדרך כלל ניתן ליצרנים מקומיים), ואישור התאמה לתקן (למוצרים מיובאים). כל הבדיקות זהות וכוללות: בדיקות חוזק, פקיעה, עמידות, אטימות במזרני ספוג, רעילות ודליקות.
2. עובי המזרן למיטת תינוק יהיה בין 7 ל 15- ס"מ.
3. עובי מזרן מעל 15 ס"מ עלול לאפשר לתינוק בשלב מאוחר יותר לטפס ולצאת מהמיטה, לכן, מזרן שעוביו יותר מ 10- ס"מ חייב בסימון שיציין: לשימוש במיטות שגובהן גדול מ 60- ס"מ.
4. מידות המזרן צריכות להתאים בדיוק לגודל המיטה/הלול/העריסה, כך שלא ייווצר מרווח שבן יוכל התינוק להכניס את ראשו בין שלד המיטה למזרן ולהיפגע עקב כך.
5. במזרן העשוי קפיצים, בדקו אם אין קרעים או נקבים בציפוי העוטף את המזרן.
6. שימו לב! מזרן ספוג בצבע ירוק מעיד על עמידותו מפני אש / מעכב בעירה.
7. בעת הקניה ודאו כי המזרן מכוסה באריזת פלסטיק, וזאת במטרה לשמור על הניקיון וההיגיינה שלו.
8. יש לוודא שאין שימוש בדבקים לצורך גימור המזרן.
9. במזרן אטום יש לוודא כי קיימים בצידי המזרן חורי אוורור המבטיחים אוורור ומניעת לחות ועובש.
10. הרחיקו מסביבת התינוק פריטים כגון: שמיכות, חיתולי טטרה, מגן ראש, כריות, בובות ועוד. חשוב שהמיטה תהיה מקום בטוח לתינוק ואביזרים אלו עלולים להיות מסוכנים עבורו ולחסום את הנשימה באופן חלקי או מלא.