MyFeed Personalized Content
12-6 חודשים
מאמר
הוספה למועדפים

חרדת זרים - מגיל 9 חודשים

מה קורה לתינוק לקראת גיל שנה, שלפתע הוא חשדן מכל מי שהוא לא דמות דומיננטית בחייו? למה פתאום הוא לא רץ לבייביסיטר בשמחה? איך קרה שלפתע, התינוק החייכן שלכם, כבר לא עושה שלום נלהב לכל מי שהוא רואה ברחוב?

לקראת גיל 9 חודשים, התינוק מבין שהוא ישות עצמאית, נבדלת מהוריו, וכבר עושה אבחנה בין האנשים הקבועים בחייו לבין הדמויות המשתנות. בגיל זה ההורים – שעד כה נחשבו ליחידה אחת איתו - הופכים להיות משמעותיים מאוד בחיי התינוק, שהרי היעלמותם או התרחקותם תצטייר בעיניו כנטישה. מכאן התפתח המושג "חרדת זרים" המכיל בתוכו גם את חרדת הנטישה.
ההבנה של התינוק, שהוריו יכולים להיעלם – עשויה להיות מאוד מפחידה, בעיקר מהסיבה כי הוא לא יודע מתי ישובו. יתכן מאוד שהתינוק יסרב לעזוב אתכם, לעבור לידיים של מישהו אחר ואפילו יתקשה להיפרד מכם כשאתם הולכים לחדר אחר בביתכם.

ומדוע זה קורה דווקא בגיל זה?
עם התפתחות הניידות, תחושת העצמאות שמלווה את יכולתו להתרחק ולחקור את סביבתו, מתפתחת אף היא. מחד, הוא חופשי ללמוד את העולם, מאידך, מה יקרה אם יתרחק יותר מדי והוריו ייעלמו? ניתן להסביר לתינוק שגם אם אמא ואבא לא נמצאים כרגע בטווח ראיה, הוא עדיין אהוב ומוגן.
החשדנות, שגורמת לו להפסיק להיות נחמד לאנשים זרים או מקורבים פחות, היא לגיטימית ומהווה חלק מהתהליך של בניית הזהות העצמית, ההבנה שהוא ישות נפרדת מהוריו, ובחינה מחדש של סביבתו הקרובה.

למה לצפות עוד?
ייתכן ותינוקכם יתעורר בלילה לעתים תכופות יותר, ויבדוק אם אתם מגיעים אליו, למרות שאינו רואה אתכם,
קושי בהרדמה, גם אם תינוקכם היה נרדם בדקות ספורות, ייתכן שכרגע הוא ירצה עוד קצת מכם, ויתקשה להתנתק ולהירדם
בכי וחשש במפגשים עם אנשים זרים, כשזרים מתקרבים אליו או כשאנשים שהוא לא מכיר מספיק טוב פונים אליו
חשדנות ורתיעה בעת אינטראקציה עם כל מי שהוא לא דמויות ההורה הדומיננטיות

כיצד להתמודד עם כך?
חשוב מאוד להבין מאיפה נובע הפחד הזה, ולהבין שהוא לגיטימי. ניתן לתווך לו את רגשות הפחד ולהסביר לו שאמא ואבא אוהבים אותו מאוד ולתת לו את הביטחון שגם אם תלכו, אתם תחזרו.
ניתן לעזור לתינוק להתמודד עם הפחד בכך שתזמינו אותו להתלוות אליכם ברחבי הבית
"אני הולך לחדר השני לקפל כביסה, תרצה לבוא איתי"? "אני הולכת לשבת בסלון, בוא תשחק במשחק בסלון"
(בצורה זו, אם אתם מזמינים אותו אתכם, הוא יודע למה לצפות, הוא יודע שהוא ימצא אתכם בחדר המדובר, והוא יבין שגם אם אתם נעלמים מטווח ראייתו, אתם עדיין שם.
שחקו איתו במשחקי "קוקו" שבהם את נעלמים לרגע מטווח ראייתו וחוזרים ובכך תעזרו לו לחזק את ההבנה שאבא ואמא חוזרים לאחר שהם נעלמים מעיניו.
חשוב להבין שאין סיבה  לכעוס. התינוק שלכם לא הפסיק להיות נחמד, אלא פיתח מיומנות חדשה אותה הוא מתרגל עד שילמד לאזן אותה ומעיד על שלב נוסף שעבר. החרדות וההתנהגות הנובעת מהן הן טבעיות.
לתמוך בתינוק, לעודדו לעצמאות, ופשוט להמשיך לנסוך בחייו את הביטחון שהוא דורש באמצעות אהבתכם.

מתי תחלוף תקופה זו וכיצד?
בתוך מספר שבועות עד חודשים ספורים, כאשר יגיע תינוקכם לשלב שבו הוא יבין כי גם אם ההורים אינם בטווח ראייתו הם עדיין קיימים, ילמד לאזן את הפחד - וגם החששות  ידעכו אט אט. אין צורך לטפל בתופעה מעבר לאמפתיה למצב והכלת הרגש.

חרדת זרים בכניסה לגן

חרדת זרים עלולה לבוא לידי ביטוי גם בכניסה לגן חדש. ילדים (בדיוק כמונו) יכולים להרגיש רגישים ומתוחים בזמן שמסתגלים לסביבה חדשה. לא כל ילד יתמודד באותו אופן עם חווית הכניסה לגן, וזה ממש טבעי לפחד לשהות במחיצת אנשים לא מוכרים. חרדת זרים יכולה להתבטא בפחד לפגוש את הגננת או את הילדים בגן (והוריהם), וגם בחשש מפני השתתפות בפעילויות קבוצתיות. עם הזמן, ועם עזרה ותיווך של המבוגרים בסביבה, הילדים מתרגלים, נרגעים ומתחברים לגן ולחברים החדשים. 

כך תוכלו לסייע לתינוק, שמבטא חרדת זרים, להתמודד עם כניסה לגן

הכינו אותו מראש
נסו להביא את התינוק לביקורים בגן לפני שהוא מתחיל את התהליך הפורמאלי. זה בהחלט יכול לעזור לו להתרגל לסביבה ולהכיר את המטפלות והילדים. שימו לב שכאשר הוא מבטא סימני חרדה, הישארו רגועים וכך תשדרו לתינוק תחושת ביטחון ושהכל בסדר.

תכננו פעילויות מהנות
נסו לשוחח עם הצוות בגן לגבי הפעילויות המתוכננות בתקופת ההתנסות. בקשו לשלב פעילויות נעימות ומרגשות שאתם יודעים שתינוקכם אוהב, כדי לעזור לו להרגיש בנוח בסביבה החדשה.

צרו קשר עם הורים לילדים בגן
נסו לעזור לילדכם לייצר קשרים חברתיים עם ילדים אחרים בגן. ההיכרות המוקדמת עם הילדים והוריהם, עשויה לסייע לו להרגיש נוח ובטוח בסביבה החדשה.

הביאו אותו מוקדם לגן
זה אולי נשמע לא ממש חשוב, אבל יכול לעשות הבדל משמעותי. הגיעו לגן מוקדם, כשהוא כמעט ריק מילדים בוכים והורים מודאגים ובזמן כשהגננת פנויה רגשית להתייחס ולהכיל את הקושי. הרבה יותר קל לחוות הדרגתיות בהגעה של ילדים והוריהם, מאשר להכנס לפתע לתוך ההמולה. בנוסף, גם הרבה יותר קל לשחק בקבוצה קטנטנה כשלאט לאט מצטרפים ילדים נוספים למשחק, מאשר לנסות להצטרף לקבוצה שכבר משחקת.