MyFeed Personalized Content
אבני דרך בהתפתחות ותזונת התינוק בגיל 6-0 חודשים
מאמר
הוספה למועדפים

קריאת סיפורים לתינוק

אנחנו ממליצים לכם לקרוא לתינוק סיפורים מגיל מוקדם ככל האפשר, אפילו מהלידה. גם אם התינוק עדיין לא מבין לעומק את משמעות המילים והעלילה – הוא מפיק עונג גדול מהתמונות שהוא רואה, מתשומת הלב שאתם נותנים לו ומגווני הקול השונים.

לתינוק עד גיל שנה מתאימים במיוחד סיפורים בחרוזים, משום שהקצב והנעימה מרתקים אותו ומושכים אותו להקשיב. התינוק אוהב סיפורים מוכרים, ומבין בהם כל פעם משהו חדש. מספר גדול מדי של סיפורים יבלבל אותו, ולכן רצוי שיהיו לך כמה ספרים שמהם תקראי לתינוק שוב ושוב. הקריאה צריכה להיות נעימה גם עבורך. לכן, בחרי ספרים שמעניינים גם אותך.

חוויית הקריאה

חשבו כיצד אתם בוחרים ספרי קריאה לעצמכם. בקריאת ספר אנו רוצים למצוא חומר למחשבה, התרגשות ורגשות אחרים, הזדהות עם דמויות, וגם הנאה אסתטית מאופן הכתיבה (למשל מטאפורות מעניינות, חריזה זורמת וכדומה), ועיצוב הספר.

ספרות ילדים היא ספרות לכל דבר, וכך יש לבחון ולבחור אותה. לכן, רצוי לבדוק האם הספר שאנו בוחרים לילדנו יהווה עבורם חוויה ואתגר מבחינה רגשית, חשיבתית ואסתטית.

אלמנטים ספרותיים

  1. השפה של הספר: אנו מצפים שהשפה תהיה עשירה, שתכלול דימויים, מטאפורות, ציורי לשון, אוצר מילים עשיר.
  2. עיצוב דמויות. דמויות מורכבות שיתפתחו וישתנו במהלך העלילה.
  3. רצוי שרצף האירועים והעלילה יהיה סביר ומשמעותי.
  4. כדאי שאופן המסירה של הסיפור, נקודת המבט שממנה מסופר הסיפור, תהיה מקורית, מעניינת ומעוררת הזדהות.
  5. אמצעים אומנותיים נרחבים - ציורים, עיצוב גרפי.

איורים

אחד הדברים המייחדים ספרות ילדים מספרות מבוגרים, בעיקר בספרות לגיל הרך ועד כתה ב' לערך, הוא האיור. להיבט הויזואלי של הספר תפקיד חשוב שכן הוא "מדבר" אל הילד ויכול להוות אתגר ועניין עבורו. בבחירת ספר בדקו: האם האיור מיוחד או מעניין? האם הוא מוסיף משהו על הטקסט הכתוב? האם יש יחס מעניין בין האיור לטקסט הכתוב? האם ניכר שיוצרי הספר הקדישו מחשבה לאיורים? האם האיור משרה אוירה מסוימת בספר?

ערכים ונורמות תרבותיות

ספרי ילדים רבים נוטים להיות דידקטיים (חינוכיים), ומטרתם העיקרית היא להעביר לקורא מסר מסוים. פעמים רבות, הספר מצהיר שהוא עוסק בנושא/ מסר/ ערך כלשהו, אך בקריאה מעמיקה וביקורתית מתברר שאין זה כך.

בקריאתכם, בדקו האם אתם מסכימים עם המסר? האם השקפת העולם של הספר תואמת את השקפתכם? האם אתם מסכימים עם האופן שבו הספר מעביר את מסריו? קחו בחשבון, שספר טוב טומן בחובו יותר ממסר פשוט אחד, ויש בו מספר רבדים להבנה ולמשמעות.

הפרטים הקטנים

בדקו האם יוצרי הספר הקפידו על כריכה נאותה, אזכור שם ההוצאה, שנת ההוצאה, שם המתרגם (אם יש), או כל פרט חשוב ורלוונטי אחר. הופעתם של פרטים אלה מעידים על יחס מכבד ורציני של היוצרים והמוציאים לאור, הן כלפי היצירה, והן כלפי קהל הקוראים. ברוב המקרים, כאשר פרטים אלה, או חלקם, לא מופיעים, סימן שגם הספר אינו ברמה טובה. חשבו על מוצרים אחרים שאתם קונים – האם תחליטו לרכוש מוצרי חשמל שלא מצוינים עליהם שנת הייצור או שם היצרן?

קראו ותהנו!