MyFeed Personalized Content
12-6 חודשים
מאמר
הוספה למועדפים

עקב בצד אגודל- גיל 6 חודשים

התינוק שלך כבר בן 6 חודשים. כמה מהר הוא גדל ואיזה כיף לראות אותו מתפתח! גלו אילו דברים נפלאים תינוקכם כבר יכול לעשות בגיל חצי שנה

בגיל חצי שנה ישיבת התינוק מתייצבת, הוא מתחיל לנדוד ממקום למקום ואף לומד את סוגיה השונים של הזחילה. הוא מתעניין בחפצים רבים ובעיקר מתחיל להעסיק אותנו. אם עד כה ישבנו והבטנו בו מאיר את עינינו בגאווה, זה הרגע לשנס מותניים ולצאת אל דרך חדשה.

החל מגיל חצי שנה, תינוק השוכב על בטנו יעשה תנועות הנדמות לשחייה על הרצפה, יתרומם על שתי ידיים ישרות על בסיס רחב, יעביר משקל מיד ליד ואף יתהפך מן הבטן לגב. על אף שבתקופה זו תינוקות לא ממש מסוגלים לנוע, הם נהנים מהנעת איברי גופם השונים. התנועה הולכת ומתארגנת בהתאם להבשלת המוח וההתנסויות השונות.

בשכיבה על הגב התינוק ירים את רגליו למצב מאונך, יתפוס את כף רגלו, ואף יתחיל להתהפך מגב לבטן. הישיבה תהיה נתמכת, עם ראש זקוף וגב ישר.

בזמן עמידה, במידה והתינוק נתמך, הוא נושא את משקל גופו. הוא תופס חפץ בכף היד, מערב גם את האצבעות, תופס קובייה או גליל, מתחיל לסובבם בכף ידו ואף לוקח חפץ שנפל בטוח תפיסה. כבר בגיל חצי שנה התינוק יכול לאמוד את המרחק המפריד בינו לבין החפץ שבו הוא מביט, ואף לשלוח את היד בצורה מדויקת. כאשר התינוק רוצה להושיט את ידו אל  חפץ מסוים הוא ישתמש בזרוע כולה. בשלב זה אין עדיין לתינוק יכולת להפריד בין השרירים השונים ולשלוט על חלקים שונים של היד בנפרד.

כבר בתקופה זו לומד התינוק להשתמש באחיזת "פינצטה" – היכולת לאחוז חפצים באופן מיומן וזריז יותר, פעולה אשר תאפשר לו בעתיד להשחיל חרוזים ולסובב ברגים. מדובר באחיזה שהיא כלי התפתחותי חשוב שישפיע גם על מיומנויות עתידיות כמו החזקת עיפרון וציור. 

צעצועים על פי בחירה

השלב הסנסורי מוטורי נמשך מן הלידה ועד לגיל שנה וחצי. אז התינוק לומד להכיר את העולם דרך חושיו. בהדרגה הוא לומד לשלוט גם בגופו ומגדיל את יכולתו לשלוט בסביבתו. בגילאים אלה כדאי בתחילה לבחור צעצועים המגרים את החושים – ראיה, מישוש ושמיעה. בהדרגה יכולים הצעצועים לכלול אלמנטים הקשורים לתנועה – לדחוף צעצוע, למשוך, להשחיל וכו'.

חשוב בהחלט להקפיד על אמצעי הבטיחות (גודל החפצים עלול לגרום לחנק, שכן התינוק טועם ובודק כל דבר, יש לבחור חפצים שאינם חדים ומתפרקים, או עשויים מחומרים מסוכנים). כמו כן, חשוב לא להציף את התינוק בגירויים. כדאי לתת לו משחק אחד בכל פעם, ואם הוא מאבד עניין אפשר להציע משהו אחר.

שלב ההתפתחות הפסיכולוגית תלוי באיכות הקשר, והרבה מאוד הורים מעבר לטיפול הגופני אינם יודעים כיצד לטפח מיומנות מסוגים שונים. ההתפתחות המוטורית, עליה נשענת תיאורית הגי'מבורי לדורותיו, חיונית בהחלט להתפתחותו התקינה של כל ילד. גם התפתחות החשיבה, בפרט המתמטית, תלויה בהתפתחות המוטורית, ויש חשיבות מאוד גדולה לליווי של ההורה גם בתחום הזה. לכן כדאי לשבת ולשחק עם הילדים.

חשיבות הזחילה                                                                                          

הזחילה היא למעשה דרך יעילה וקלה לניידות דרכה התינוק חוקר את סביבתו הטבעית, לומד לאמוד מרחקים וחווה את העולם כנגיש.
ישנם כמה סוגי זחילות.
המוכרת מביניהן היא זחילת שש המציינת את שש נקודות המגע ברצפה: שתי כפות ידיים, שתי ברכיים, שתי כפות רגליים.
זחילת גחון היא זחילת נחש הכוללת שימוש בבטן ובבית החזה. אם התינוק מחליט דווקא לזחול על גחונו, סביר שהוא יתקדם בקרוב אל זחילת שש המסורתית.
זחילת דוב היא זחילה הכוללת ארבע נקודות מגע ברצפה – שתי כפות ידיים ושתי כפות רגליים, והטוסיק מורם מעלה. זחילה זו אינה מהווה שלב התפתחותי בפני עצמו, ואם היא מופיעה, היא אמורה להתלוות לזחילת שש תקינה.

בזמן שהתינוק מתחיל בתהליך הזחילה יוכלו ההורים להבחין האם קיימת סימטריה בין שני צידי הגוף. זחילה נכונה מעודדת תיאום. אם אין תיאום, הזחילה תראה מסורבלת ולא יעילה. נשיאת המשקל על כפות הידיים מפתחת את קשתות כף היד ההכרחיות למיומנויות של מוטוריקה עדינה, כפי שנראה למשל בתפיסת "פינצטה".

השכיבו את תינוקכם על הבטן

השכבת התינוק רק על גבו בשעות היום, הימנעות מזחילה על הרצפה, או משטחים קשיחים אחרים והשכבת התינוק בלול ובעגלה במשך שעות רבות, ימנעו ממנו לפתח מרכיבי תנועה יעילים, יעכבו תהליכים התפתחותיים ואף עשויים ליצור קשיים שניתן יהיה לראותם בעתיד.

מומלץ בהחלט להשכיב תינוק על הבטן בשעות הערות. במידה וקשה לו, ניתן לסייע לו ע"י הנחת שמיכה או מגבת מגולגלת מתחת לבית החזה ולפזר צעצועים שיעודדו אותו להרים את ראשו. כמו כן כדאי להניח את התינוק על משטח קשיח כדי שיוכל ללחוץ כנגדם עם איברי גופו ולקבל תחושה שתגרום לו להזדקפות.

תינוקות צריכים ללמוד להשתמש במרכיבי הרוטציה השונים וביכולותיהם הפיזיות, הגופניות, השכליות והרגשיות. הם יגלו מכורח המציאות שיטות פחות יעילות במידה ולא נדריך אותם אל עבר הכיוונים הנכונים. יש לנו מטרה כהורים: להדריך, לכוון, ליישם. נסו להיות רגועים ולהקשיב לקצב ההתפתחות הטבעי של תינוקכם. קחו נשימה עמוקה וצאו למרתון שבסופו תגלו שהנה התינוק שלכם עומד, הולך כמה צעדים והופ – הוא רץ.