Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
חפש
שתפו את Article
X

שגרה, שינה ומה שביניהם

 

איך תוכלו לשמור על שגרה גם בימים פחות שגרתיים?

בזמנים מאתגרים (כמו בשנת הקורונה:) ) לעיתים שגרת החיים משתבשת

בחוץ, הטבע היפה מתנהל כרגיל, יום ולילה מתחלפים בתזמון מדויק לעונות השנה אבל האקלים הבייתי אצל חלקנו השתנה.
כל אלה משנים, מכורח הנסיבות,  את ההתנהלות בבית ומאלצים את הקטנטנים להתרגל ולהסתגל, ממש "חישוב מסלול מחדש".

מומלץ לקבל באמפתיה והבנה את התקופה הזו ונבין שהיא זמנית... הקטנטנים חסרי פרספקטיבה על מה שעומד לקרות, אבל חשוב ש"נשדר" להם שהכל בשליטה. אמא ואבא לידם, ממשיכים לתת מענה ביום ובלילה.

מה ניתן לעשות?

  • נשתדל לייצר  שגרת יום קבועה שבה אנחנו מנהלים את זמני העירות באופן שבו יש פעילות מותאמת גיל: עידוד זחילה, מחיאת כפיים, זריקת חפצים, הושטת יד לחפצים, אחיזת צבת, משחקי "קוקו", השמעת מוסיקה וכד'
  • לקראת השינה לסייע בהרפיית שרירים עם ערסול, מגע ואפילו מנשא לקטנטנים.
  • נשתדל שכל יום יהיה די דומה לזה שקדם לו כי אין מה שגורם לתינוק יותר בטחון ממרחב קבוע ושגרה, מה שמקל עלינו ההורים להבין יותר טוב מתי אמור להיות רעב, מתי עייף, מתי משועמם ומתי זקוק לגירויים.
  • להציע מזונות מגוונים ומזינים בתזמונים קבועים ולהוביל את התינוקת בחלונות שינה לאחר הובלה הדרגתית ועם סדרת פעולות מקדימה וקבועה, מעין: "הורדת הילוך" לחדר כאשר התינוק שבע, רגוע, נינוח והחדר חשוך יחסית (וכמובן מאוורר).

הדגישו יותר את הבדלים בין יום ולילה:

  • בתחילת היום אפשר להתחיל עם "טקס בוקר" בו מגיעים באנרגיות חדשות, עם חיוך גדול, מנשקים את התינוק, פותחים תריסים ווילונות ויחד אומרים בוקר טוב גדול ומתחילים את חוויות היום.
  • לאורך היום כדאי לחשוף לאור יום טבעי, זאת כדי לסייע להורמון האחראי על השריית השינה לפעול בתזמון שבו הוא מופרש בכמות גדולה (=שעות הערב המוקדמות) ולסייע להשפיע בדרך הטבע ב"כוון" השעון הביולוגי של הקטנטנים.
  • לשאוף שסביב השעות: 18:30-19:30 התינוק יהיה במיטה לאחר טקס שינה מסודר ובו סדרת פעולות קבועה ומילות פרידה מחוויות היום:  "לילה טוב לירח, כוכבים, פרחים, עצים, סבא וסבתא", לתת נשיקה, לשיר שיר ערש קבוע ולקחת את מוצץ\שמיכי\דובי ושיימצאו תנוחה בתנאים נעימים לכניסה לשנת הלילה.

אנחנו בשלהי תקופה מאתגרת ומה שחשוב הוא להמשיך ולייצר עבורם שגרה קבועה בה יכולים כמעט בכל רגע להבין מה עומד לקרות ולייצר מעין "רמזי זמן" בקצוות של הלילה בטקס בוקר וטקס שינה בערב שבסיומו יגיעו למרחב מוכר ובטוח, ממנו הם יכולים לגלות עולם ולדעת שאנחנו, ההורים, תמיד נמצאים עבורם עם חיוך, מגע, קשר עין והמון תשומת לב ורגישות.

 

דינה שמילוביץ, יעוצת שינה. מטרנה.

 



 

קראו עוד

למה כדאי לכם להצטרף למועדון מטרנה?

תוכן רלוונטי
חפש

עדיין לא מצאתם את מה שאתם מחפשים?

נסו את מנוע השאלות החכם שלנו. תמיד יש לנו משהו בשבילכם