MyFeed Personalized Content
6-0 חודשים
מאמר
הוספה למועדפים

שלשול אצל תינוקות

איך מבדילים בין יציאה רכה לנוזלית? כל מה שרציתם לדעת על יציאות רכות 

מערכת העיכול המתפתחת של התינוק רגישה יותר. אחת הסיבות לכך, היא שהמעי עדיין לא הבשיל במלואו והוא חדיר יותר לגורמים חיצוניים כמו וירוסים או חיידקים שעלולים לחולל זיהום העלול להתבטא בשלשול.
לא מעט תינוקות (בעיקר כאלה שנכנסים למסגרות יום של מעון או משפחתון - אך לא רק הם) סובלים מדי פעם משלשולים.  זוהי תופעה לא נעימה שמאופיינת במספר יציאות גבוה מהרגיל ובמרקם רך עד נוזלי. 

איך יודעים שמדובר בשלשול?

אם היציאות של התינוק מימיות מאוד ובתדירות גבוהה מהרגיל אז מדובר על שלשול
כדאי לקחת חשבון כי אצל תינוקות יונקים מרקם היציאות התקין הוא לרוב רך וזה תקין. שלשול הוא מצב של שינוי בתדירות היציאות ובמרקם שהופך כאמור למיימי.

ראשית יש לגשת אל הרופא למען אבחנה וטיפול. 

על מה עוד חשוב להקפיד?

- היגיינה
חשוב מאד שכל מי שמטפל בתינוק יקפיד על רחיצת הידיים במים זורמים ובסבון לאחר ביקור בשירותים ולאחר כל החלפת חיתול. את החיתולים להכניס לשקית סגורה ולזרוק לפח סגור.
- הקפידו על נוזלים
בשלשול יש איבוד נוזלים ועל מנת למנוע התייבשות חשוב להקפיד על מתן נוזלים. התייבשות מסוכנת בעיקר אצל תינוקות, משום שהגוף מאבד נוזלים ומלחים החשובים לתפקודו. נוכל לזהות סימנים להתייבשות. למשל: פה יבש, בכי ללא דמעות, חיתול יבש ללא פיפי במשך כשלוש שעות או יותר, אפתיה או אי שקט. אם התינוק עם תיאבון מופחת זה לא נורא , חשוב מאד להקפיד שישתה מספיק נוזלים.

אם התינוק מתחת לגיל חצי שנה: 

הוא מקבל את כל הנוזלים שלו מחלב האם או מהתמ"ל ולכן הציעו לו אותם בתדירות גבוהה מהרגיל. 

אם התינוק מעל גיל חצי שנה:

מומלץ להוסיף יותר נוזלים לתזונה שלו. אם מסרב לשתות, אפשר להציע לו מגוון נוזלים בדרכים יצירתיות: קרטיב, מחית פירות, תה או מרק.
אם השלשול נמשך כשבוע ויותר 
במידה והתינוק ניזון מחלב אם מומלץ להמשיך בכך שכן זו התזונה הטובה ביותר. 
אם התינוק ניזון מתמ"ל נסו להעבירו לתמ"ל המיועד למצבי אי נוחות במערכת העיכול כמו שלשול, עצירות וגזים: מטרנה קומפורט שהינו תמ"ל דל לקטוז עם שילוב רכיבים ייחודי הכולל HM-O ופרוביוטיקת פטנט יחודית מסוג ל.ראוטרי מבית ביוגאיה. 
בשלשול ממושך פוחתת כמות האנזים לקטאז האמון על פירוק הלקטוז המעי. לכן, אם השלשול נמשך מעבר למספר ימים, ניתן לעבור זמנית לתמ"ל מטרנה קומפורט שהינו דל לקטוז.

אז מה עושים אם זיהיתי שאכן התינוק סובל משלשולים?

1. ראשית יש להיוועץ עם הרופא המטפל לאבחון וטיפול מתאים.  לאבחן מהו הרקע לשלשול: חיידקי/ ויראלי, אלרגיה, אי סבילות ללקטוז ועוד. לעקוב אחרי התינוק ולבחון האם הוא ערני או חסר שקט במיוחד, האם השלשול מלווה בתופעות נוספות כמו חום, האם הוא רירי וכמה זמן הוא נמשך. האם השלשולים מלווים בהקאות? האם התינוק בוכה באופן חריג? האם יש פיפי בחיתול? 
כהורים, יש לנו אינטואיציה טובה – אם נרגיש שהתינוק שלנו לא מרגיש טוב, תמיד כדאי להתייעץ עם רופא, בהתאם לממצאים הרופא יחליט על טיפול מתאים.
2. במידה והתינוק משלשל במשך מספר ימים בלבד – לרוב לא משנים את התזונה, אך חשוב להקפיד על מתן נוזלים.
3. בשלשול ממושך פוחתת כמות האנזים לקטאז האמון על פירוק הלקטוז המעי. לכן, אם השלשול נמשך מעבר למספר ימים, ניתן לעבור זמנית לתמ"ל מטרנה קומפורט שהינו דל לקטוז.