MyFeed Personalized Content
6-0 חודשים
מאמר
הוספה למועדפים

גדילת תינוקות - פרוביוטיקה בתזונת תינוקות

חלב אם שהינו המזון הטוב ביותר לתינוק מכיל את כל רכיבי התזונה הנדרשים לגדילה ולהתפתחות, ולמעשה הוא הרבה יותר ממזון ומספק לו רכיבים ייחודים בעלי תועלות בריאותיות כמו פרוביוטיקה

במחקרים הוכח כי כבר במהלך השבוע הראשון ללידה , תינוקות הניזונים מתמ"ל מפתחים אוכלוסיית חיידקי מעי (פלורה) עשירה יותר בחיידקים פטוגנים (מזיקים) בהשוואה לפלורה של תינוקות יונקים שאצלם החיידקים הדומיננטיים הם הביפידוסים והלקטובצילים.

השימוש בפרוביוטיקה קיים כבר עשרות (אם לא מאות) שנים. עם זאת, העניין בפרוביוטיקה בהרכב מזון לתינוקות החל בעיקר בעשור האחרון כאשר חקרו את התחום של גדילת תינוקות.

הזנים הפרוביוטיים המקובלים ונמצאים בשימוש הרחב ביותר הם הלקטובצילוס והביפידובקטריה, שני זנים אלו קיימים במעי של תינוקות יונקים. שני הזנים הנם חיידקים היוצרים חומצה לקטית ונכללים בהגדרה המקובלת לחיידק פרוביוטי.  
 

המנגנונים העיקריים בהם פועלת הפרוביוטיקה לתינוקות במערך ההגנה כנגד החיידקים הפטוגנים חשוב בתהליך גדילת תינוקות ועל פי הספרות המקצועית הם:

  • השפעה על מניעת התרבות של פטוגנים –תחרות על אותם רצפטורים בדופן תאי המעי המונעת מהחיידקים הפטוגנים להקשר לתא המעי ולגרום לנזק.
  • וויסות מנגנוני הגנה של המארח על ידי העלאת אפקטיביות התגובה החיסונית 
  • חיזוק הקשרים בין תאי המעי
  • הפרשת חומרים המונעים גדילה של  פתוגנים (בקטריוצינים).
  • הפחתת  pH (העלאת חומציות) – על ידי הפרשת חומצה לקטית במעי   

יעילות השימוש בפרוביוטיקה כטיפול ומניעה של שלשולים בתינוקות וילדים

במחקר רנדומלי, כפול סמיות שהתפרסם  ב- 2005 ע"י פרופ' ויצמן ועמיתיו מסורוקה, נבדקו 194 תינוקות בריאים בני 4-10 חודשים המבקרים במעונות יום, במשך שנתיים.מטרת המחקר היתה  לבדוק האם מתן תמ"ל עם מרכיב פרוביוטי לאותם תינוקות בריאים יפחית את ההדבקות במחלות אופייניות כגון שלשולים, מחלות חום ומחלות נשימתיות.

התינוקות חולקו לשלוש קבוצות הזנה:

    ביקורת– תמ"ל חלבי רגיל.
    תמ"ל מועשר בחיידק לקטובצילוס ראוטרי  
    תמ"ל המועשר בביפידובקטריום לקטיס.
    כל ילד הוזן בתמ"ל במשך 12 שבועות

תוצאות:
נמצא כי התינוקות שהוזנו בתמ"ל עם המרכיב הפרוביוטי סבלו פחות משלשולים ומחלות חום בהשוואה לתינוקות שקיבלו תמ"ל ללא המרכיב הפרוביוטי.



לאחרונה פורסמו 3-4 מחקרים חדשים המוכיחים יעילותו של החיידק לקטובצילוס ראוטרי גם בהקלה על תופעות הקוליק והפחתת זמן בכי יומי בתינוקות הסובלים מגזים. בתינוקות שקיבלו בהזנתם את הראוטרי. ההשפעה המיטיבה נראתה כבר לאחר כשבוע של צריכה.
 

לסיכום, לאחרונה אנו רואים בעולם המזון תהליך שבו הקונספט של מזון פונקציונאלי הופך נפוץ יותר ויותר.
בתחום מזון התינוקות ניתן לראות קונספט זה בתוספות הייחודיות המוספות לתחליפי החלב-תרכובות מזון לתינוק (תמ"ל).

References:

1. Weizman Z, Asli G, Alsheikh A. Effect of a probiotic infant formula on infections in child care centers: comparison of two probiotic agents. Pediatrics 2005;115:5-9.

2. Savino F et al. Lactobacillus reuteri DSM 17 938 in Infantile Colic: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Trail. Pediatrics 2010;126:e526-e533.

3. Szajewska H, Gyrczuk E, Horvath A: Lactobacillus reuteri DSM 17938 for the management of Infantile Colic in breastfed infants: A Randomized, Double Blind, Placebo-controlled Trail. Journal of Pediattrics. Sept 14, 2012.

לכתבות נוספות בנושא תזונת תינוקות