MyFeed Personalized Content
אבני דרך בהתפתחות ותזונת התינוק בגיל 6-0 חודשים
מאמר
הוספה למועדפים

קריאת ספרים עם תינוקות

ידעתם שמומלץ לשלב קריאת ספרים בסדר היום של התינוק כבר בחודשים הראשונים לחיים? ספרים לא מיועדים רק לילדים גדולים וגם ניו בורן יכולים ליהנות מהם ולהפיק מחווית הקריאה תועלות רבות. גלו עוד על היתרונות הרבים של קריאת ספרים כבר מהינקות. 

כדאי לקרוא ספרים כבר מההתחלה

  • הקריאה המשותפת מהנה ומקרבת ובה אנחנו מבססים את הקשר הורה-ילד. זמן הקריאה מייצר חווית שותפות המעמיקה את הקשר בין ההורה לבין התינוק
  • מחקרים מראים כי קריאת ספרים לתינוקות מעודדת את ההתפתחות השפתית והקוגניטיבית שלהם
  •  קריאת ספרים בינקות מפתחת אצל התינוקות את אהבת הקריאה אשר תלווה אותם גם בבגרותם. כלומר, החיבור לספר שתיצרו יחד עם התינוק בחודשים הראשונים לחיים ילווה אותו למעשה לכל החיים.  

להכיר את העולם דרך הספרים

כשאנחנו קוראים לתינוק, מתקיים קשר טריאדי - אנחנו, התינוק והספר. במהלך הקריאה אנחנו יוצרים קשר עין עם התינוק, מלטפים, מדגימים, משמיעים קולות ומבצעים תנועות. הקריאה המשותפת היא למעשה משחק היוצר חיבור, היכרות מעמיקה יותר עם העולם דרכנו ההורים, אשר מחזקת את תחושת הביטחון של התינוק. דרך הקריאה שלנו עם התינוק הוא למעשה לומד להכיר את העולם – גם מילים חדשות ומושגים וגם היכרות רגשית של רגשות, חוויות והנאות

אמא מקריאה סיפור לתינוקת קטנה

פיתוח מיומנויות הדיבור ואוצר המילים דרך חווית הקריאה לתינוק

להורים יש דיבור הורי- דיבור שהוא איטי יותר, מודגש, עם עליות וירידות חדות. הדיבור הזה מסייע לתינוק לרכוש את השפה, משום שכך התינוק שם לב לשינוי בטון ובמקצב של הדיבור. כאשר אנו קוראים עם התינוק ספר אנו משתמשים באותו דיבור הורי בהתחלה. התינוק מתרגש לשמוע את הקול המוכר והאהוב ואט אט הצלילים מתחילים לקבל משמעות ודרכנו התינוק בונה את אוצר המילים שלו ומתחיל ללמוד את העולם. 

איך לשלב את קריאת הספרים בסדר היום של התינוק

להורים רבים יש נטייה לחבר את קריאת הספר עם טקס השינה מתוך מחשבה כי הספר יעזור לתינוק להיכנס לאווירה רגועה שתעזור לו להירדם. אך לעיתים,  הספר דורש מהתינוק ריכוז ומאמץ רב ולכן מומלץ לשלב את זמן קריאת הספר בפרקי הערות הפעילה בהם התינוק מחפש את האינטראקציה עם העולם. 

מומלץ לייחד זמן לקריאה כחלק משגרת היום של התינוק וליהנות מהזמן המשותף שלכם יחד.

איך מקריאים לתינוק?

בחרו תנוחת קריאה בה התינוק יוכל  לראות את פניכם וגם את הספר. היכולת של התינוק לראות את הבעות הפנים שלכם היא משמעותית מאוד. עזרו לו להושיט את הידיים לספר ולגעת בדפים. המגע בידיים הקטנטנות של התינוק תוך כדי הקריאה מגבירות את ההנאה והביטחון. הצביעו על התמונות בזמן הקריאה, כך שהתינוק ילמד עם הזמן שיש קשר בין מה שנאמר לבין המילים הכתובות. 

תהנו מזמן הקריאה. החזיקו את התינוק קרוב, חבקו אותו, ערסלו אותו בחיקכם וצרו זמן של חיבור והנאה. מומלץ לגוון בתנוחות הקריאה בהתאם להעדפות התינוק. יש תינוקות שפחות נהנים מערסול ודווקא קריאה על פוף תהיה להם נינוחה יותר. יש תינוקות שנהנים מקריאת ספר כאשר הם פנים אל מול פנים עם אמא או אבא. בתנוחת קריאה זו  אפשר להשעין את התינוק על גבי הירכיים שלכם כך שתהיו פנים אל מול פנים והספר יוגש אליו מהצד. 

בזמן הקריאה היו  ערניים לתגובות התינוק. התינוק יכול להיות שקוע בקריאה המשותפת ולעיתים יכול לאותת לנו שהוא התעייף באמצעות הפניית המבט או הראש. חשוב לכבד את התינוק ולעצור את הקריאה. בפעם הבאה נסו להאריך את טווח הקשב בהוספת משפט נוסף. זכרו- מדובר בתהליך אשר בסופו של דבר תצליחו לקרוא ספר שלם, וברגע שזה יקרה התינוק החמוד שלכם יבקש  עוד ועוד ספרים. הכי חשוב שזמן הקריאה המשותף יהיה מהנה ומפרה.

איך נדע איזה ספר להציג בפני הניו בורן?

ספרים לניו בורן הם ספרים קצרים, בעלי חריזה וטקסט חזרתי. החזרתיות מעלה את הביטחון אצל התינוק, שכן הוא מרגיש שהוא כבר מכיר את הטקסט. מומלץ לגוון ולהוסיף גם ספרי דקלום, שירה, ומשחקי אצבעות. כל אלו תורמים לחיבור בינך לבין התינוק שכן כל קריאה היא גם סוג של משחק עבורו. ככלל מומלץ שבתיק העגלה תמיד יהיה ספר שיוכל לשמש אתכם לקריאה משותפת. 

ולסיום, טיפ חשוב!
ברגעים בהם התינוק חווה קושי, משבר או כאב נסו לדקלם את הסיפור שהקטן שלכם מכיר, במקצב המוכר לו ותנו לקסם להתרחש. ההיזכרות ברגעים המשותפים שלכם יחזקו את תחושת הביטחון של התינוק  ויסייעו לו להירגע.  ועשויים לתרום להרגעה.

נכתב בשיתוף עם: אמא-אות ללמוד נכון מהרגע הראשון
יוכי בן שושן וסיון שפירא, מומחיות בתהליכי למידה (M.A), מדריכות הורים איך ללמוד נכון מהרגע הראשון, מייסדות ״אמא אות״, מאבחנות ומטפלות בלקויות למידה