MyFeed Personalized Content
6-0 חודשים
מאמר
הוספה למועדפים

איך לבחור מושב בטיחות לתינוק

כיצד בוחרים מושב בטיחות אמין וטוב לתינוק שלכם? מושב הבטיחות לילדכם הוא החיבוק שלכם ברכב בזמן נסיעה.

נכתב בשיתוף עם: אבי ורון, מומחה לבטיחות 

רבות דובר ונכתב על יעילותם ואיכותם של מושבי הבטיחות. בארץ, מרכז ארגון "בטרם" את כול הממצאים והמחקרים ועוסק בצד החינוכי של הבעיה: בהדרכה ובהכוונה להורים ולגוף המחוקק בנושא בטיחות ילדים בכלל, ובנושאי בטיחות ילדים כנוסעים ברכב מנועי בפרט.

בכל המחקרים שנערכו בעולם הוכח ללא ספק: מושבי בטיחות חגורים כהלכה מצילים חיים. בתאונות קשות במיוחד, מושב בטיחות מוריד את רמת הפציעות בצורה משמעותית. הבעיה כיום היא יותר של חינוך הציבור לשימוש באמצעי הגנה: חגורות הבטיחות למבוגרים ומושבי בטיחות ובוסטרים לתינוקות או ילדים.

במחקר שנערך לפני מספר שנים בבית החולים לילדים בפילדלפיה שבארה"ב, בראשות פרופסור פלורה וינסטון ובמימון של חברת הביטוח   State Farm  נרשמו ממצאים מדהימים. המחקר שארך כשנתיים ובדק 24,088 אלף תאונות בהם היו מעורבים 25,777 ילדים ותינוקות מגיל שנה עד גיל 4. בסך הכול נהרגו או נפצעו קשה 43 ילדים שהם 0.17% בלבד. מחקרים אחרים שנעשו באוסטרליה וניו-זילנד אישרו את הממצאים הללו. אלו הוכחות חד משמעיות: מושבי בטיחות מצילים חיים.

מחקר שנערך בשבדיה ע"י חברת וולבו בשנת 2000 מצא שהשימוש בבוסטרים מקטין לחמישית את כמות הפציעות בתאונות דרכים, ועוצמת הפציעה ליושבים בבוסטרים ירדה ב- 50% !! מחקרים שנעשו במשך השנים בארה"ב ובקנדה מגיעים למסקנות דומות.

איך בוחרים מושב בטיחות?

ישראל היא אחת המדינות הבודדות המאמצות יותר מתקן אחד למושבי בטיחות - התקן האמריקאי והתקן האירופאי. בנוסף, למעלה מחמש שנים, כבר קיימים שני תקנים אירופאים - הוותיק ECE-R44/04 ו החדש והמתקדם יותר ECE-R129 המוכר בשמו i-Size. 
התקן האמריקאי (FMVSS-213) שקול לתקן האירופאי הוותיק, שניהם אינם מתייחסים כלל לתאונות צד.
הבדיקות הדינמיות (מבחני ריסוק) שנערכות למושבי הבטיחות בהתאם לתקנים המקובלים באירופה, אומצו בארץ כתקן ישראלי מחייב. מבחנים דינמיים נערכים על ידי ארגוני צרכנים שונים באירופה ובארה"ב ובודקים פרמטרים שאינם נבדקים בהתאם לתקן (למשל: תאונות צדדיות) ואת הבדיקות הדינמיות הם עורכים במהירות גבוהה יותר בכדי לקבל אפקט ייחודי ולנסות ולכסות עוד מצבים שהתקן האירופאי הנוכחי לא מכיל. לא כל מושבי הבטיחות הנמצאים בשוק עומדים במבחנים אלה של ארגוני הצרכנים בהצלחה. 

עד גובה 105 ס"מ מוצרים בתקן האירופאי החדש, הם הפתרון הבטיחותי ביותר. יחד עם זאת, רק המושבים האמריקאים הם אלו שמספקים מענה לטווח רחוק, ברתימה פנימית וכך מאפשרים מעבר מאוחר לבוסטר. רוב הגופים בארה"ב הבוחנים השוואתית את בטיחות מושבי הבטיחות, כולל הקונסיומר רפורטס (Consumer Reports)  
גם אם בחרו לבחון את המושבים במהירות גבוהה יותר ממבחני התקינה, מתעלמים מהיבט תאונות צד.

יצרנים אמריקאים עורכים במעבדות פרטיות או במפעליהם בדיקות לתאונות צד, אך אלו אינן מוסכמות וזהות בין היצרנים ועדיין לא מעוגנות בתקן.
לעומת זאת, באירופה, ארגונים כמוADAC  גרמניה, לא זו בלבד שבוחנים במהירויות גבוהות אף יותר, אלא גם שהתקן החדש וכל מבחני הריסוק ההשוואתיים כוללים הדמיית תאונות צד קשות למדי.

גם אחרי שבחרתם מושב בטיחות, הקפידו להתקינו היטב

כ-70% מהמושבים המותקנים לא יהיו אפקטיביים בגלל התקנה שגויה או מרושלת. חפשו מתקין מוסמך באזור מגוריכם, רבים מעניקים שירות חינם, שירות המציל חיים. אם לאחר ההתקנה מושב הבטיחות מחליק על פני מושב הרכב יותר מ-2.5 ס"מ בכוח הידיים, ההתקנה לא טובה.

מזה מספר שנים ברור כי היתרון הגדול של מוצר אחד על משנהו, הוא היכולת שלו (הנדסת אנוש) להתגבר על יכולת ההתקנה (הלקויה פוטנציאלית) של המתקין, שהוא בד"כ ההורה.

כללים לשימוש נכון במושבי בטיחות

  1. הקפידו לקרוא את הוראות השימוש וההתקנה של מושב הבטיחות והיעזרו בהתקנה של מתקין מורשה.
  2. מושבי בטיחות נבחנו עם האביזרים המסופקים להם בלבד. אל תוסיפו אביזרים ותוספות למושב הבטיחות.
  3. העדיפו ישיבה נגד כיוון משום שהנסיעה בטיחותית פי כמה מישיבה עם כיוון הנסיעה.
    אם יש פעולה אחת שיכולה להעניק בטיחות ועדיפה מהותית, היא משיכת שלב הישיבה נגד כיוון הנסיעה לפחות עד גיל שנתיים ורצוי ככל שמושב הבטיחות מאפשר (על פי הוראות היצרן).
    בארה"ב, נכון להיום כ-25 מדינות מחייבות בחוק ישיבה נגד כיוון הנסיעה עד גיל שנתיים. 
  4. העדיפו ישיבה ברתמות פנימיות, שכן היא בטיחותית יותר מישיבה בבוסטר עם חגורות בטיחות.
  5. בבטיחות כל דחייה לטובה:  מעבר מאוחר מישיבה נגד הנסיעה לכיוון הנסיעה ומעבר מרתימה פנימית לחגירת חגורות בטיחות.
  6. השתמשו עבור ילדכם בבוסטר עד גובה 135 ס"מ לפחות ולא רק עד גיל 8 הקבוע בחוק.
    שימו לב כי מעבר לבוסטר בגיל 3 הוא תנאי חובה אך לא תנאי מספיק.
    עבור ישיבה בטיחותית באמצעי זה, נדרש גובה של מטר ולפחות משקל של 15 ק"ג, שלא לדבר על בגרות ראויה לשבת זקוף כל הנסיעה, בכל נסיעה.