MyFeed Personalized Content
הריון ולידה - מסע של 40 שבועות מתחיל כאן
מאמר
הוספה למועדפים

עיצוב חדרי ילדים

כאן תוכלו למצוא מידע על עיצוב חדר הילדים שלכם, החשיבות בבחירת צבעים נכונה ועוד מידע שימושי אודות עיצוב חדרי ילדים היכול להשפיע על ילדיכם.

בחירת צבעים פונקציונאלית (צילום: scx.com) נכתב על ידי רוני להב עבור נענע אמא
האווירה של חדרי ילדים מתחילה בצבעים, הם הקובעים אם הוא יהיה שלו ומרגיע או צועק ומרתיע. לצבעים בחדרי ילדים יש השפעה אנרגטית גדולה על ילדינו וחשיבותם רבה. השפעתם תלויה גם באופיו של הילד: אם הוא אנרגטי ופעיל מטבעו, כדאי להקיף אותו בצבעים מרגיעים, אם הוא רגוע ומופנם כדאי לצבוע לפחות קיר אחד בצבע עליז ומעורר.

זכרו שחדר הילדים הוא המקום שבו הילד ישן, משחק ונרגע, לכן בחירת צבעים עבור חדרי ילדים צריכה להתאים לכל הפונקציות הללו. אפשר לשדרג את החדר ולבחור נושא מוביל (למשל: ים, יער פיות, קרקס ועוד), ולקבוע לפיו את צבעי הקירות, את הטקסטורות ואת האביזרים.
היין (YIN) והיאנג (YANG) הם שני מושגים מרכזיים בתורת הפנג-שואי, המתארים את מאפייני המצב, החומר והתנועה של שני הכוחות הבסיסיים בטבע. בכל דבר יש גם יִין וגם יאנג ומצב זה הוא הרמוני, זורם ומשלים: היִין מייצג את ההיבט הנשי של הטבע וחיוני ליצירת רגיעה, שלווה ורגש, היאנג מייצג את ההיבט הגברי ונחוץ לפעילות של צמיחה, גדילה, עשייה והגשמה.

מבחינת החלוקה לצבעים, הצבעים הפסטלים והצבעים הכהים משתייכים ליִין. ליאנג משתייכים הצבע הלבן והצבעים הבוהקים - צבעי האש. בבחירת צבעים עבור חדרי ילדים חשוב לזכור שלחדר זה יש פונקציה כפולה: מצד אחד הוא מתפקד כחדר שינה ולכן מתרחשת בו פעילות יינית של רגיעה ומנוחה. מצד שני מתקיימות בו פעולות יאנג של משחק ולימוד. מה עושים? כמו בכל דבר בחיים – מחפשים את האיזון ואת המינון הנכון.

התחילו בבחירת צבעים לקירות. הם מהווים את השטח העיקרי בחדר ועליהם להקרין רוגע ונינוחות. הצבעים המומלצים הם בהירים, פסטלים ושקטים. לילדים הקטנים מומלצים גוונים כגון שמנת ואוף-וויט. הוסיפו עיטורים וציורי קיר צבעוניים, אך הימנעו מיצירת עומס בעקבות שילוב של אינספור צבעים, שבלונות ועיטורים.

הסתפקו בשניים-שלושה גוונים ובמעט טכניקות משתלבות שחוזרות על עצמן. בחרו בהתאמה את צבעי הרהיטים ואת צבעי הטקסטיל בחדר, וילונות, שטיחים וכריות. בחפשכם אחר האיזון המתאים, קחו בחשבון שרוב הצעצועים והמשחקים הם בצבעי יאנג, לכן עדיף ש"המעטפת" תהיה ברובה בצבעי יִין. עכשיו אפשר להתחיל בשלב הכייפי, בחירת צבעים לחדר והשילוב ביניהם.

 הבנה ורוגע כחול כים
מסמל חשיבה, הבנה ורוגע, אך גם דיכאון. עודף ממנו עלול לגרום להתכנסות, לעייפות, לחרדות ולהרטבת לילה. משפיע על היצירתיות של הילד, אך לא מומלץ בחדר של ילד שסובל מפחדים, מביישנות, מחוסר עקביות, מדיבור איטי או מחולשה אנרגטית.

הכל בלבן
מסמל ניקיון, טוהר ושלווה. זהו צבע יאנג והוא אינו מומלץ בתוך חדרי ילדים קטנים, שמטבעם נוטים לעודף מרץ.

סגול כהה
מסמל אינטואיציה, דמיון ומעוף, מרגיע פחדים ומפתח את הצד הרוחני. עודף ממנו גורם לדיכאונות, לניתוק מהמציאות ולחלומות בהקיץ. זהו צבע שמקושר לאלמנט אש, אך בגרסה יינית יותר.

הירוקים
מסמל התחדשות, צמיחה, שאפתנות, מוטיבציה ואומץ ומעודד החלמה ממחלות וחשיבה חיובית. זהו צבע יין מרגיע המתאים בעיקר לחדר של ילדים פעילים, ילדים בעלי נטייה לקפדנות עד אובססיביות וילדים בעלי כישרון אומנותי. עודף ממנו עלול לגרום לכעס, לעצבים, לחשדנות ולקנאה, והוא אינו מומלץ בחדר שבו מתגורר ילד יחד עם תינוק חדש, או ילד עם בעיות שינה.

צהוב כשמש
מסמל חריצות, שכלתנות, ספונטניות, ריכוז, עליזות והנאה. עודף ממנו מוביל לתחושת כבדות ולעייפות שפוגעים בעשייה, ועלול לעורר אצל ילדים מופנמים עומס רגשי, דיכאונות, צורך לחיזוקים מהסביבה ופחד נטישה. מומלץ לשימוש בחדרי שינה ובאזורי עבודה במינונים נמוכים או בגוונים בהירים.

כתום אורנג'דה
מסמל חברותיות, אופטימיות, שמחת חיים, יצירתיות, חיוניות, שפע והנאה. עודף ממנו עלול לגרום להיפראקטיביות, לבלבול ולאכילת יתר. מעורר תחרותיות, קנאה והתעללות, ולכן אינו מתאים לאחים החולקים חדר. זהו צבע יאנג שיש להשתמש בו במינון נמוך, למשל לפינת משחקים ולא בהכרח עבור חדרי ילדים. גוון האפרסק תורם לתמיכה ולביטוי פוטנציאל ומתאים לילדים מופנמים.

ורוד פוקסיה?
מסמל אהבה, נתינה ורכות ומתאים מאוד לחדרי ילדים. עודף ממנו עלול לגרום לפחדנות רגשית, לפגיעות מוגזמת, לחוסר נכונות להתבגר ולהתגוננות מתמדת.

אדום עולה
מסמל חיוניות, אנרגיה, מזל, כוח, פרסום ושמחה. זהו צבע יאנג אקטיבי שמעורר לפעולה ולעשייה ועודף ממנו גורם לחוסר שקט, לכוחניות, להתנשאות, לתחרותיות, לווכחנות, לקושי בריכוז ולקושי להירדם. צבע מאוד לא מומלץ לחדרי ילדים, גם לא כקיר בודד. בחדר של ילד עליז, יצירתי וחברותי אפשרי בפריטים בודדים. בחדר של ילד בעל תדמית עצמית נמוכה וחולשה אנרגטית, אפשרי במינון קצת יותר גבוה.

חום אדמה
מסמל ביטחון, יציבות, התמדה ונחישות. עודף ממנו מוביל לקבעונות, לחומרניות קיצונית ולתסכול.

לסיום, איך לא, קצת בטיחות: ודאו שהצבעים שבהם אתם משתמשים אינם מכילים עופרת. חשיפה לריכוזים גבוהים של מתכת רעילה זו בילדות משפיעה על יכולת השימוש בשפה ועלולה לפגוע בתאי המוח. חפשו את הצבעים שנושאים על אריזתם את סמל תו התקן של מכון התקנים הישראלי ואשר ניתן למצוא בתווית שלהם פירוט של מרכיבי הצבע.