MyFeed Personalized Content
הריון ולידה - מסע של 40 שבועות מתחיל כאן
מאמר
הוספה למועדפים

הכול על לידת פגים

מה מאפיין פג ומהו הטיפול בפגים.

מהו פג ?

כל ילוד הנולד בלידה מוקדמת המתרחשת לפני השבוע ה 37 להיריון. גם אם משקלו סביר ומעלה מכך, הרי שעדיין ייחשב כפג היות שהפרמטרים הקובעים לדבר הם בשלות המערכות בגופו, ולא רק משקל.

תינוק שנולד משבוע 37 ומעלה בשלו המערכות בגופו.

מה יאפיין את הפג?

משקל גוף נמוך יותר מתינוק שנולד במועד ומערכות גוף בלתי בשלות לחלוטין (לדוגמא: מערכת הנשימה). פגות קיצונית תאופיין במשקל לידה נמוך ביותר, יילוד ללא שומן על גופו, שעיר ומצומק למראה.

לצורך המשך התפתחותו מחוץ לרחם יועבר הפג לפגייה, לקבלת התנאים האופטימליים להתפתחותו התקינה.

לאחר הלידה של פג

לידה מוקדמת מחייבת היערכות מיוחדת היות שהיא מצריכה טיפול אינטנסיבי בתינוק שאינו בשל עדיין לחיים מחוץ לרחם. בחדר הלידה יכינו את הציוד הדרוש על מנת להגיש לתינוק עזרה בנשימה במידה ויזדקק לה. הציוד כולל עזרים להנשמה ותרופות שונות. כמו כן ידאגו להכין את האינקובטור בו ישהה הפג לאחר לידתו.

ליד מיטת היולדת ישהה רופא ילדים המתמחה בפגים. כמו כן, על חדר הלידה בלידת פג להיות חם יותר מהרגיל. בפגים הנולדים בשבועות מאוחרים יחסית (מעל שבוע 34-35) הטיפול דומה לעיתים לטיפול ביילוד רגיל. אך פגים קטנים מאד (עד שבוע 30-31 לערך) עלולים להיכנס למצוקה נשימתית כבר בחדר הלידה. לכן, לעיתים קרובות יכניסו צינור לדרכי הנשימה של היילוד וינשימו אותו כבר בחדר הלידה בסיוע חמצן.

הטיפול בפגייה

הפג יוכנס לאינקובטור המחקה פחות או יותר את התנאים ברחם (סטריליות, חום). הוא יחובר למספר מכשירים אשר ינטרו את מצבו: מוניטור, לחץ דם, סטורציה, ומכונת הנשמה. ככל ששבוע הלידה יותר מוקדם כן רבה הסכנה לפג מבחינת זיהומים, איבוד חום, איבוד נוזלים, אי עלייה במשקל, נשימה, תפקוד כלי הדם ועוד.

עזרת ההורים

ההורים יוכלו לתרום לבריאות הפג שלהם ולשחרורו המוקדם מבית החולים על ידי שהייה לידו, החזקתו ככל הניתן קרוב לגופם (המגע והעברת חום גוף ההורה חשובים). כמו כן חלב אם חיוני מאוד להזנת הפג, הזקוק למזון עתיר קלוריות המותאם לקיבתו. הפג מרגיש בהחלט את אהבת הוריו והדבר יתרום להתחזקותו ולגדילתו ביתר מהירות.

שחרור מבית החולים – מתי ?

פג ישוחרר מבית החולים בדרך כלל כאשר משקלו מגיע לכ-2 קילוגרם והגיע לגיל 36 שבועות הריון. לפני שחרורו הכרחי שפג יהיה מסוגל לשמור על חום גופו, שרפלקס המציצה יהיה מפותח כך שיוכל
לינוק או לשתות מבקבוק ושמערכת הנשימה שלו תהיה מתפקדת בכוחות עצמה ללא עזרה נשימתית.
גם בהמשך חייו, נדרש מעקב מיוחד לתינוק אשר נולד פג. עד אשר ישיג את חבריו אשר נולדו בזמנם יחלפו מספר שנים.