MyFeed Personalized Content
הריון ולידה - מסע של 40 שבועות מתחיל כאן
מאמר
הוספה למועדפים

רגע לפני הלידה – כל מה שכדאי לדעת

כל מה שחשוב לדעת על הימים הראשונים עם התינוק, מהטיפולים והבדיקות בחדר הלידה ועד הרגע שתגיעו איתו הביתה. 

אז עוד רגע זה סוף סוף קורה :) הוא, או היא, יגיחו לעולם אחרי 9 חודשים של המתנה וההתרגשות בשיאה. רוב ההורים לא מודעים לכך, שאת הבחירות הראשונות לגבי הבייבי החדש יהיה צורך לקבל כבר בחדר הלידה, שם תתבקשו לחתום על טפסים ולקבל החלטות לגבי חיסונים, בדיקות וטיפולים שונים. כדי לא להשאיר החלטות מורכבות לרגעים בהם אולי תהיו פחות מרוכזים, עדיף להגיע כמה שיותר מוכנים. מירי לב, דולה ואחות, ריכזה עבורנו את כל את כל מה שחשוב לדעת לפני שמחליטים. 

טופס טיפול בתינוק

אחד הטפסים הכי חשובים שתפגשו בחדר הלידה נקרא "טופס טיפול בתינוק" - 
מדובר בטופס עליו תצטרכו לחתום, המרכז את רוב הטיפולים הראשונים שהתינוק שלכם מקבל בשעות הראשונות לחייו, לצד בדיקות, חיסונים וויטמינים שחשוב שיקבל. 
אז בואו נעשה סדר במה שחשוב לדעת ולהכיר בטופס: 

  1. ויטמינים – זה השלב בו תחליטו אלו ויטמינים יקבל התינוק. כפי שתראו בטופס, התינוק יקבל ויטמין K, הנועד למניעת דימומים.  
  2. חיסונים – כפי שכתוב בטופס, תינוקכם יקבל מנה ראשונה של חיסון צהבת כבר לאחר הלידה, ומנה שנייה בגיל 30 יום בטיפת חלב, בהתאם להמלצת משרד הבריאות בישראל. 
  3. משחת עינים – המשחה הניתנת לתינוקכם מהווה טיפול חשוב למניעת זיהומים.

לרחוץ או לא לרחוץ? זאת השאלה!

שאלה שמטרידה הורים רבים, היא האם לקלח את התינוק בבית החולים או לחכות ולעשות את האמבטיה הראשונה בבית. 
כדאי לדעת, שהתינוק נולד כשמכסה את עורו שכבה הנקראת ורניקס. שכבה זו שומרת ומגינה עליו באופן טבעי . על אף שחלקנו סבורים שאין מניעה לשטוף את הורניקס מהתינוק מיד אחרי הלידה, אני דווקא חושבת שלא צריך למהר וממליצה לקלח את התינוק כשמגיעים הביתה. אמבטיה ראשונה לתינוק היא חוויה מיוחדת לכל הורה ואני ממליצה לשמור אותה לחזרה הביתה מבית היולדות. נכון, אולי תחששו לקלח את התינוק לבד בפעם הראשונה, אבל תמיד תוכלו לבקש עזרה, כדי לסייע לכם ברגעי הקסם הללו. עמעמו מעט את האורות, מלאו את האמבטיה של התינוק במים בטמפרטורה של 37 מעלות והעניקו לו מקלחת ראשונה ונעימה. 

בדיקות חשובות לבייבי שלכם

אז אלו בדיקות התינוק שלכם יעבור לאחר הלידה? בכל בתי היולדות עורכים בדיקות סקר עבור מגוון מחלות מולדות. בטופס הטיפול בתינוק תישאלו האם אתם מסכימים לעשות לבייבי בדיקות סקר שונות, כולל בדיקות שמיעה. כדי שתבינו על מה אתם חותמים, הנה הסבר קצר לכל אחת מהבדיקות: 

  1. בדיקת סינון שמיעה – מדובר בבדיקה קצרה שכרוכה בהנחת צינורית דקה באפרכסת האוזן של היילוד.
  2. בדיקות סקר – מיועדות כדי לבדוק מחלות נדירות, בישראל, כמו בשאר העולם, עורכים לתינוקות נולדים בדיקת סקר לשלילת מחלות שונות.
  3. בדיקת שמיעה לילוד – השמיעה מתפתחת כבר בשלה העוברי. מטרת בדיקת סינון השמיעה היא איתור מוקדם ככל האפשר של ליקוי שמיעה. בעשר השנים האחרונות מבוצעת הבדיקה לתינוקות לאחר הלידה.

כדאי לדעת – בטופס עצמו ישאלו אתכם לגבי סוכרוז - ישאלו האם תרצו לתת סוכרוז לבייבי (סוכרוז הינו סוכר) שמים מעט בפה לפני שדוקרים כדי להקל על הכאב בדקירה. 

הנקה והאכלה

השאלה הבאה בטופס הטיפול בתינוק תהיה "האם תרצי להניק?" חלב אם הוא החלב הטוב ביותר עבור הבייבי שלך ומומלץ ע"י משרד הבריאות וארגון הבריאות העולמי (WHO). כל אמא צריכה להחליט מה נכון ומתאים לה. בבתי החולים תמצאי יועצות הנקה שיוכלו לעזור לך בהחלטה שלך.

ביחד או לחוד? על אפס הפרדה וביות גמיש

ילדת ומה עכשיו? גם כאן יש לך בחירות שונות בטיפול בתינוק וחשוב לציין שכל מה שתבחרי הוא בסדר. יש לך עוד שנים של טיפול וכאן מדובר ביומיים בלבד.
שניים מהמושגים הכי מדוברים לאחר לידה הם "אפס הפרדה" ו"ביות חלקי או מלא", המתייחסים למידת הקירבה המתמשכת בינכם לבין התינוק שלכם. אז מה המושגים האלו בעצם אומרים?
"אפס הפרדה" - היא גישה המעודדת מגע עור לעור בין ההורים לתינוק מרגע הלידה, גם במהלך הימים הראשונים בבית החולים. המגע בתינוק והחיבוק משפיע על התינוק בצורות שונות כמו ויסות חום הגוף, הפחתת בכי ועוד. המגע משפיע גם על ההורים. חיבוק ומגע ממריצים את קצב הפרשת דופמין במוח, דופמין הוא הורמון חשוב אשר גורם לנו אושר ותחושה גופנית טובה,
 "ביות גמיש" – גם כאן הגישה שהתינוק וגם ההורים זקוקים למגע, רק שכאן התינוק יהיה אתכם ההורים כשעתיים לאחר הלידה, בזמן זה תוכלי להניק. בהמשך התינוק יישאר אתכם בזמנים שתרצו.
לסיום, כדאי לבדוק ולהכיר . את האפשרויות העומדות בפניכם,, אבל בסופו של דבר, תזכרו לסמוך על עצמכם, כי רק אמא ואבא יודעים מה הכי נכון ומתאים לבייבי שלהם ❤ 
מירי לב, אחות פרטית ודולה

מירי לב הכנה לידה