MyFeed Personalized Content
הריון ולידה
מאמר
הוספה למועדפים

שבוע 15 להריון

בקרוב תוכלי להציץ בעובר שלך – בסקירת המערכות המוקדמת תוכלי לראות בפירוט את כל אבריו... כאן תמצאי מידע על התפתחות העובר שלך, על כל מה שעובר עליך בשבוע 15 להריון וגם טיפים לתזונה בהריון

נכתב בשיתוף עם: ד"ר זוהב אפרים מומחה לאולטרסאונד במיילדות וגינקולוגיה ופוריות

מה עובר עליך?

את מתחילה לראות את ההיריון שלך וגם להרגיש. הבטן מתפתחת וגובה הרחם שלך עכשיו הוא מעל גובה האגן.

כדאי לבדוק:

סקירת מערכות מוקדמת, בדיקה שאינה כלולה בסל,( ניתן לקבל החזרים כספיים לבדיקה זאת ברובד העליון של הביטוחים המשלימים, או לבצע אותה בתשלום מופחת במכונים שבהסדר עם קופות החולים  ) מתבצעת בשבועות 16-15. זוהי בדיקת אולטרסאונד שמטרתה לסקור את אברי העובר ולזהות מומים בולטים. סקירת המערכות המאוחרת (שכן כלולה בסל) מתבצעת בין השבועות  19-24 , והסקירה המוקדמת אינה מחליפה אותה, אלא היא נוספת לה. ההערכה היא שבסקירה המוקדמת מזהים כ-75% מהמומים שאפשר לגלות בסקירה המאוחרת. היתרון בסקירה המוקדמת הוא האפשרות לבצע בדיקת דיקור מי שפיר במקרה שמתגלה בעיה שמרמזת על בעיה כרומוזומאלית. או בדיקה  דם -NIPT

מה קורה לעובר?

בקרוב תפגשי את העובר שלך – בסקירת המערכות המוקדמת.

תוכלי להציץ שם בכל אבריו, וגם לדעת את מינו. משקלו כעת כ-80-120 גרם ואורכו כ-10 ס"מ, שרירי הגוף שלו והשלד מתפתחים והוא זז לו ברחם. ריאותיו ממשיכות להתפתח, והוא מתאמן בנשימה על ידי הכנסת מי שפיר לריאות. שיער ראשו גדול ועיניו עצומות אך הוא יכול לחוש באור.

תזונה מומלצת עבורך בשבוע הריון 15:

מה כדאי לאכול:
חלבון, חלבון ועוד חלבון

הוא גדל במהירות, העובר הקטן שלך, ובתוך שבוע יוסיף 30-20 גרם – כשליש ממשקלו. השבוע מתחילה גם להיווצר הפלומה שעל גופו, ולצורך כך דרוש חלבון. החלבון דרוש לצורך בניית כל רקמות הגוף – שיער, עין ואף שריר הלב.

הספק של החלבון הוא כמובן את, ומה שמספק לך את החלבון הוא התזונה שלך. השתדלי לצרוך חלבונים ממקורות מגוונים – ביצים, מוצרי חלב ובשרים: מחקרים מראים שגדילה טובה של העובר קשורה לצריכת חלבונים ממקורות שונים.

 כך תשלבי את החלבונים בתפריט היומי שלך:

  • מוצרי חלב: אכלי בכל יום 3 מנות של מוצרי חלב רזים כמקור לחלבון וסידן (מנה=2 כפות גבינה לבנה, 1 כוס חלב, פרוסת גבינה צהובה, גביע לבן/יוגורט).
  • מנת חלבון בכל ארוחה עיקרית: הודו, עוף, בשר בקר, ביצה, דג ומוצרי חלב.
  • לא אוכלת בשר? שלבי יחד באותה ארוחה דגנים (פסטה, לחם, אורז) עם קטניות (שעועית לבנה, עדשים, חומוס) – השילוב יוצר חלבון בעל ערך תזונתי גבוה הדומה לזה המצוי בבשר.
  • ביצים: אכלי ביצה אחת ביום – קשה, חביתה, שקשוקה. הימנעי מביצים לא מבושלות.
  • בקר ועוף: השתדלי לצרוך לפחות 4-3 פעמים בשבוע בשר עוף רזה, בקר או הודו (גם כן רזים), שהוכנו באופני הכנה רזים (מנה=150 גרם). אלו נחשבים למקורות טובים לחלבון,  B12 וברזל.
  • דגים: אכלי דגים פעמיים בשבוע. המומלצים הם דגי ים צפוני, שהם מקור טוב לחומצות  השומן אומגה 3, דוגמת סלמון, מקרל והליבוט.

לא הצלחת לאכול את כל כמויות החלבון הללו? אל דאגה.

העובר שלך יודע להסתדר ולדאוג לעצמו, ופשוט לוקח ממך את כל מה שהוא צריך. ואילו אצלך קיימים מנגנונים שתפקידם לייעל את ניצול החלבון מהמזון, גם אם לא בכמות האופטימאלית.

גלי מה צפוי לך בשבועות ההריון הבאים - חזרה לעמוד שבועות הריון

לשבוע ההריון הקודם - שבוע 14

לשבוע ההריון הבא - שבוע 16