MyFeed Personalized Content
הריון ולידה - מסע של 40 שבועות מתחיל כאן
מאמר
הוספה למועדפים

זירוז לידה

מה זה סטריפינג? מתי נותנים פיטוצין? האם סקס יכול לזרז לידה ולמה בכלל צריך לזרז את הלידה? כל התשובות במדריך המזורז שלפניכם.

רוב הנשים ההרות, ילדו באופן טבעי בין שבועות 37-42 אבל לפעמים, נדרש לזרז מעט את הלידה. זירוז לידה, הוא הליך בו גורמים להתחלת תהליך הלידה באמצעים מלאכותיים או טבעיים יזומים. הזירוז יכול להינתן אחרי שלידה כבר החלה באופן טבעי אך יש צורך בהאצת התהליך על מנת לגרום ללידה. בכל מקרה, התהליך נובע מתוך צורך רפואי. 

זירוז לידה כדי להטיב עם העובר:

למשל במקרים של מיעוט מי שפיר, עובר קטן – עם סימנים של האטה קלה עד בינונית בצמיחה העוברית, חוסר תזוזה של העובר, האטה בקצב פעימות הלב, עובר גדול מידי( מעל 4000 ג"ר באשה סכרת הריונית)

זירוז לידה כדי להטיב עם האמא:

למשל במקרים של רעלת הריון, מצבים של יתר לחץ דם, ירידת מי שפיר ממושכת, הריון עודף הגעה לשבוע 41 ללא התחלת לידה, חשש לזיהום וכד'. 
זירוז לידה אינו הליך של מה בכך והוא אינו נעדר סכנות. לפיכך, מתחילים בו רק כאשר יש לכך הצדקה רפואית. ישנם אמצעי זירוז הניתנים רק בהשגחה רפואית או רק בחדר הלידה, תוך בקרה על מצב היולדת, מדידת לחץ דמה או הכנתה המוקדמת לדבר (עירוי וכד').

אמצעים מלאכותיים לזירוז לידה:

פיטוצין

נוסחה סינטטית של הורמון בשם אוקסיטוצין המביא להתכווצויות הרחם. התרופה ניתנת אל תוך הוריד כדי להתחיל או לחזק את הצירים. מתן התרופה יעשה אך ורק בחדר הלידה.

ג'ל או נרות המכילים את הורמון הפרוסטלגלנדין

זהו חיקוי מלאכותי של חומרים בגופנו (למשל בנוזל הזרע וברחם) שתפקידם, בעת לידה, הוא לרכך את צוואר הרחם, לקדם את המחיקה ואת הפתיחה, ובכך להביא להבשלתו. השימוש במשחה נעשה על ידי החדרת ג'ל או נר אל תוך הנרתיק.

סטריפינג

מתיחה והפרדת קרומים ללא פקיעתם מצוואר הרחם , פעולה זאת מתבצעת רק אם יש כבר ריכוך ופתיחה מסוימת של צוואר הרחם. הרופא מכניס אצבע ובתנועות סיבוביות מפריד את קרומי השק העוברי מדפנות הרחם. הדבר גורם לשחרור פרוסטלגלנדינים שמביאים להבשלת צוואר הרחם וקידום תהליך הלידה.

פקיעת קרומים

החדרת מקל פלסטיק סטרילי דרך הנרתיק וקריעת קרומי השיליה. בדרך כלל תעשה הפעולה בזמן ציר, ורק לאחר שראש העובר התבסס באגן וצוואר הרחם התחיל להיפתח.

בלון

מחדירים צינורית לצוואר הרחם ומנפחים אותה לבלון, כך שנוצר לחץ מכאני הגורם להרחבת צוואר הרחם והפרשת פרוסטגלנדין הגורם לריכוך צוואר הרחם, לצירים ולפתיחה.

שיטות טבעיות לזירוז לידה:

למרות שלא נבדקו מחקרית, אין כמו שיטות סבתא טובות כדי לעזור לנו להתמודד עם מצבים שונים באופן טבעי לגמרי:

קיום יחסי מין

זרע הגבר מכיל את הורמון הפרוסטלגלנדין ועשוי לעזור לרחם להתכווץ כדי לגרום להתחלת הלידה. מכיוון שמדובר בחודש תשיעי, אין חשש לצירים מוקדמים, אלא להפך – הצירים רצויים לנו. יחסי מין עשויים לגרום לריכוך צוואר הרחם ולהתכווצויות רחמיות.

פעילות גופנית מתונה

הליכה, שחייה וכד'. יכולים לגרום לגירוי הרחם ולהתכווצותו.

עיסוי פטמות

גורם להפרשת האוקסיטוצין שגורם להתכווצויות ברחם ומעודד את הלידה

הרפיה, הירגעות והנאה

מתח ולחץ מעודדים הפרשה של הורמון האדרנלין. כשהוא מופרש, מתעכבת הפרשתו של הורמון אחר בו אנחנו דווקא מאוד מעוניינים כרגע – האוקסיטוצין. גם הרפיה בעזרת מדיטציות יוגה ונשימות עמוקות יכולות לסייע להורמון האוקסיטוצין לעלות.

שמנים וצמחי מרפא

ישנם צמחי מרפא ושמנים אתריים הידועים כמזרזים לידה. 

שתיית חליטת עלי פטל

עלי הפטל גורמים לאיזון טונוס שרירי הרחם וללידה קלה ולכן נהוג לשתות חליטת עלי פטל כדי לעודד את הלידה

בנוסף לאלו, גם לרפואה הסינית והיפנית דרכים נוספות לסייע לזירוז הלידה:

דיקור סיני

מחזק את הגוף וגורם לאיזון אנרגטי והורמונאלי. דיקור בנקודות מסוימות בגוף, גורם לתנועת האנרגיה לנוע כלפי מטה (לכיוון הרחם). כמו כן, ישנן נקודות מסוימות הגורמות לגוף להפריש הורמונים הדרושים לכיווץ הרחם.

שיאצו

בדומה לדיקור הסיני, באמצעות מגע לאורך ערוצי האנרגיה ולחיצות בנקודות מסוימות בגוף האישה, ניתן להניע את האנרגיה כלפי מטה ולעודד את התכווצות הרחם